Model gaji baharu harus lindungi golongan miskin 


SUNGGUH menggembirakan apabila diperhatikan bahawa pentadbiran Perdana Menteri Anwar Ibrahim secara terbuka mengakui bahawa terdapat isu struktur yang serius, yang melanda golongan miskin dan berpendapatan rendah di negara ini.

Dianggarkan, seperti yang telah disiarkan baru-baru ini, rasuah telah merugikan negara sebanyak RM4.5 trilion dalam tempoh 26 tahun yang lalu. Beban ini kebanyakannya ditanggung oleh golongan miskin dan rakyat biasa, yang kebanyakannya adalah pekerja.

Sama seperti kita melihat ahli politik dan pegawai kerajaan yang korup, terdapat juga keperluan untuk memastikan bahawa pemimpin perniagaan yang telah menguntungkan diri mereka sendiri atau syarikat mereka melalui rasuah juga perlu dibawa ke muka pengadilan.

Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli baru-baru ini menyatakan bahawa kerajaan sedang mengkaji untuk memperkenalkan dasar sistem gaji progresif untuk dilaksanakan di negara ini.

Perkara pertama dengan mana-mana dasar gaji ialah perlu ada standard minimum di mana setiap pekerja memperoleh gaji sara hidup yang sewajarnya. Ini adalah sesuatu yang boleh dicapai secara progresif, walaupun perlu ada peta jalan dengan garis masa yang ditetapkan untuk tujuan pelaksanaan.

Perniagaan Malaysia, dan khususnya perniagaan besar, telah menjadi penerima manfaat sistem yang telah mengeksploitasi pekerja dan akibatnya merampas ekonomi Malaysia untuk satu tempoh yang terlalu lama.

Tahap gaji pekerja B40 dan M40 yang tertekan, eksploitasi pekerja asing dan kekayaan dan ketidaksamaan pendapatan yang semakin meningkat adalah hasil usaha berterusan komuniti perniagaan untuk mengeksploitasi sumber negara untuk memaksimumkan keuntungan mereka dalam apa jua kos.

Krisis kos sara hidup yang sedang dihadapi negara, yang memberi kesan mendalam ke atas masyarakat B40 dan M40, berpunca daripada ketamakan dan sikap tidak menghiraukan rakyat biasa.

Di dalam situasi gaji berkenaan, perlu ada komponen yang berbeza dan harus dilihat secara holistik. Antaranya ialah gaji minimum terjamin yang diselaraskan dengan kadar inflasi, komponen yang berkaitan dengan indeks produktiviti negara dan syarikat dan nisbah jumlah pampasan minimum-maksimum antara penerima pendapatan terendah dan tertinggi di mana-mana syarikat.

Apabila melihat penanda aras untuk membangunkan mekanisme gaji, kita mesti menyedari bahawa globalisasi dan struktur serta dasarnya telah mengecewakan rakyat biasa di seluruh dunia.

Tindak balas akibat daripada keadaan itu telah ditunjukkan daripada segi politik dan sosial, selain isu-isu ekonomi yang jelas telah diakibatkan olehnya.

Terdapat keperluan untuk menjadi inovatif dan berani dalam hal ini, untuk berlaku adil dan mewujudkan sistem yang saksama kepada semua pihak berkepentingan.

Walaupun tidak dinafikan terdapat keperluan untuk menilai perkara yang bersesuaian dengan pihak berkepentingan yang berbeza, kerajaan harus terlebih dahulu mewujudkan mekanisme yang akan menaikkan paras gaji memandangkan golongan berpendapatan rendah sedang menghadapi krisis kos sara hidup yang serius.

Apabila aspek itu dimulakan, sistem gaji boleh berkembang kerana ia dibangunkan untuk memasukkan komponen yang berbeza. – 16 Mei, 2023.

 

* Callistus Antony D’Angelus, Penasihat Buruh Antarabangsa Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen