Azam Baki: Surat terbuka kepada PM


SEMOGA Datuk Seri berada dalam keadaan selamat dan tenteram.

Merujuk kepada isu pelantikan semula Azam Baki sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Jelas, rakyat menentang habis-habisan tindakan kerajaan sebelum ini pada 22 Januari 2022 dengan berdemonstrasi untuk menuntut beliau ditangkap serta-merta dan supaya proses undang-undang ke atasnya bermula segera, sementara SPRM dirombak serta diletakkan bawah Parlimen.

Tapi sekarang mengapa Azam Baki masih lagi diberikan ‘nyawa ketiga’ oleh tangan Datuk Seri sendiri?

Masihkah Datuk Seri ingat, ketika yang menuntut supaya Azam Baki ‘ditangkap’ itu adalah terdiri daripada sayap parti Datuk Seri sendiri juga?

Mahasiswa Umno Malaysia (Umnosiswa) menuntut supaya Datuk Seri tampil memberikan penjelasan yang luwes – proses undang-undang kepada Azam Baki dan adakah SPRM sudah diletakkan bawah Parlimen Malaysia?

Bahkan kami memohon supaya tidak bertindak bertentangan dengan lunas-lunas perjuangan asal mengapa demonstrasi #TangkapAzamBaki itu dilaksanakan.

Kami percaya, ada prinsip-prinsip ‘good governence’ yang masih lagi belum dibereskan oleh Datuk Seri selaku Perdana Menteri Malaysia.

Datuk Seri masih belum ‘accountable’ terhadap isu tuntutan #TangkapAzamBaki.

Datuk Seri masih belum cukup luwes (lack of transparency) terhadap tindakan kerajaan dalam proses undang-undang dan proses kerajaan dalam mengambil kira suara rakyat yang menuntut.

Datuk Seri menonjolkan keputusan yang mengikis ‘daya tanggap’ rakyat kepada sebuah kerajaan yang mempraktiskan prinsip-prinsip tata kelola yang baik.

Walau apa sekalipun, kami mengharapkan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya diberikan taufik untuk menegakkan keadilan dan reformasi institusi yang berkesan kepada negara ini.– 16 Mei, 2023.

 

* Wan Muhammad Zuhir Ghazali, Presiden Mahasiswa Umno Malaysia.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen