Anwar cabar pembangkang buktikan sokongan di Parlimen


Kalidevi Mogan Kumarappa

Perdana Menteri Anwar Ibrahim tiada masalah jika pembangkang mengemukakan usul tidak percaya terhadapnya dan mencabar mereka mengemukakannya di Parlimen. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 5 Mei, 2023.

ANWAR Ibrahim mencabar penentangnya supaya mengemukakan usul tidak percaya di Dewan Rakyat sekiranya benar mereka ada sokongan untuk menamakan seorang perdana menteri yang lain.

Katanya, beliau tiada masalah sekiranya mereka mengemukakan usul tidak percaya terhadapnya, ketika desas-desus terus tersebar kononnya ketua pembangkang Hamzah Zainuddin mempunyai akuan bersumpah (SD) daripada ahli Parlimen penyokong kerajaan.

“Tak apalah kalau dia ada, masa Parlimen bawalah SD. Usul di Parlimen, tidak ada masalah.

“Ini tiap-tiap minggu dia jadi mengigau mingguan. Sebelum puasa, sebelum raya, sebelum dan selepas raya haji, sebelum Thaipusam, Tahun Baru Cina… tunggulah.

“Tapi Insya-Allah, kita kerajaan perpaduan kekal penuh sehingga pilihan raya akan datang. Saya sangat yakin,” katanya. 

Desas-desus itu kencang selepas beberapa pemimpin Bersatu dan PAS dilihat bersama bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, mencetuskan tanggapan mereka sedang mahu bekerjasama untuk melawan Anwar dan kerajaan perpaduannya.

Ahad lalu, Presiden PAS Abdul Hadi Awang bersama tiga pemimpin menandatangi sokongan kepada Proklamasi Orang Melayu di hadapan Dr Mahathir.

Ketua Penerangan Bersatu Razali Idris kemudian mengesahkan beliau dan dua lagi pemimpin Bersatu juga sudah menandatangani dokumen sama semasa majlis buka puasa bersama bekas perdana menteri di Putrajaya, pada bulan lepas.

Pada 19 Mac lalu, Dr Mahathir mahu menghimpunkan orang Melayu dalam satu perhimpunan namun terpaksa dibatalkan selepas empat pemilik lokasi perhimpunan menolak tempahan penganjuran rapat umum itu.

Beliau kemudian mengumumkan Proklamasi Orang Melayu dalam satu sidang media yang menggantikan perhimpunan itu.

Pada hujung Mac, sekretariat proklamasi melancarkan kempen atas talian untuk memberi kesedaran kepada orang Melayu akan agenda perjuangan bangsa dan tanah air.

Semasa sidang Dewan Rakyat pada Disember 2022, Ahli Parlimen Petra Jaya Fadillah Yusof mengemukakan usul percaya kepada Anwar bagi menyokong penuh pelantikannya sebagai perdana menteri Malaysia yang ke-10, selepas Pilihan Raya Umum ke-15.

Usul berkenaan diterima oleh Dewan Rakyat secara undian suara. – 5 Mei, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen