OPR: Langkah Bank Negara Malaysia ke atas komuniti kurang berada membimbangkan


KEPUTUSAN Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menaikkan kadar dasar semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas dilaporkan berdasarkan penilaiannya terhadap prospek ekonomi makro negara. Ia khuatir dasar monetari yang longgar menggalakkan pengambilan risiko yang berlebihan menjadi tidak mampan dan nampaknya begitu.

Isunya ialah BNM sebagai bank pusat negara harus melaksanakan dasar berdasarkan keperluan dan kebaikan semua sektor masyarakat. Tidak dapat dinafikan pengambilan risiko yang berlebihan harus dibendung kerana kadar pinjaman murah menggalakkan tingkah laku spekulatif yang dalam jangka panjang kembali menggigit ekonomi dengan teruk.

Komuniti B40 di negara ini bukanlah spekulator atau pengambil risiko. Ini kerana mereka tidak mempunyai kedudukan untuk melabur atau menyimpan. Perdana Menteri Anwar Ibrahim patut dipuji kerana berkali-kali menyatakan golongan miskin di Malaysia sedang menghadapi krisis kos sara hidup yang teruk, di mana kerajaan terdahulu mengabaikan fakta ini. Pelbagai inisiatif taktikal sedang dilaksanakan oleh kerajaan semasa untuk meringankan penderitaan golongan miskin sementara strategi keseluruhan sedang ditetapkan berdasarkan aspirasi Malaysia Madani.

Bank Negara gagal untuk melihat perkara-perkara semasa secara holistik dan sebaliknya memberi tumpuan secara agregat. Masalah dengan dasar agregat dan membuat keputusan terutamanya dalam bidang ekonomi adalah ia cenderung mengabaikan keperluan sesetengah sektor masyarakat.

Dalam keadaan ini kesan kenaikan OPR ialah pinjaman menjadi lebih mahal. Bagaimanakah ia akan memberi kesan kepada golongan miskin yang menghadapi masalah kelangsungan hidup - memastikan adanya makanan di atas meja mereka, bumbung di atas kepala mereka dan menghantar anak mereka ke sekolah? BNM sepatutnya melaksanakan dasar yang tidak membenarkan bank menaikkan kadar faedah bagi komuniti B40. Ujian berasaskan cara harus diguna pakai dalam hal ini. Langkah itu tidak boleh terlalu sukar untuk dilaksanakan.

BNM tidak boleh bertindak secara berasingan dan mesti selaras dengan keseluruhan strategi ekonomi kerajaan. Tangan kiri mesti tahu apa yang tangan kanan lakukan dan begitulah juga sebaliknya. Pembuatan dasar dari atas ke bawah hierarki kerajaan haruslah koheren.

*Callistus Antony D’angelus, Penasihat Buruh Antarabangsa
Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM)

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen