Putuskan segera permohonan kami sertai gabungan, kata Muda kepada Pakatan


Ravin Palanisamy

Muda masih belum menerima sebarang jawapan daripada Pakatan Harapan berhubung permohonan untuk menyertai gabungan itu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Mei, 2023.

MUDA menggesa Pakatan Harapan (PH) supaya segera memutuskan permohonannya untuk menjadi sebahagian daripada gabungan itu sebelum pilihan raya negeri akan datang.

Setiausaha Agung Muda Amir Hariri Abd Hadi berkata kepimpinan PH perlu memaklumkan keputusan mereka dengan segera, tidak kira sama ada menerima atau menolak permohonan parti berasaskan pemuda itu untuk menjadi sebahagian daripada gabungan.

“Saya harap keputusan itu akan diberikan sebelum pilihan raya negeri supaya kita (Muda) boleh membuat perancangan yang diperlukan untuk pilihan raya,” kata Amir kepada The Malaysian Insight.

Pada Mac lalu, Presiden Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman turut menggesa PH membuat keputusan segera berhubung permohonan partinya untuk menjadi sebahagian daripada gabungan itu.

Muda telah membuat permohonan untuk menjadi sebahagian daripada PH sebelum Pilihan Raya Umum ke-15. Semasa PRU15, Muda bertanding di bawah PH sebagai parti sekutu.

Parti itu telah menghantar tiga surat bertanyakan mengenai status permohonannya untuk menyertai PH.

Amir berkata parti itu belum menerima sebarang maklum balas daripada PH sehingga kini.

“Kami menghantar permohonan sebelum PRU15. Jadi, saya fikir mereka tidak sepatutnya mempunyai sebarang masalah untuk menjawabnya.

“Kami hanya mahu PH membalas permohonan kami. Jika mereka berkata OK, maka bagus. Jika mereka berkata tidak, maka kita boleh bergerak ke hadapan. Kami tidak mempunyai sebarang masalah,” tambah Amir.

Sebelum pilihan raya 19 November, Pengerusi PH Anwar Ibrahim berkata sukar untuk membawa Muda sebagai parti komponen kelima PH kerana ia memerlukan kelulusan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Baru-baru ini apabila diminta untuk mendapatkan maklumat terkini berhubung permohonan Muda, Setiausaha Agung PH yang juga Menteri Dalam Negeri, Saifuddin Nasution Ismail berkata beliau sibuk dengan tugas menteri, yang didakwanya menjadi punca tidak membaca surat permohonan Muda.

Sementara itu, Amir turut mengesahkan Muda tidak mengadakan rundingan kerusi dengan mana-mana parti komponen PH.

“Setakat ini, belum ada perbincangan mengenai kerusi (pilihan raya negeri) dengan sesiapa daripada PH.

“Kami sedang menunggu jawapan daripada mereka (mengenai permohonan itu),” ulang Amir.

Dalam pilihan raya pertama persekutuan, Muda bertanding enam kerusi Parlimen, memenangi satu kerusi oleh penyandang Muar Syed Saddiq.

Walaupun menjadi sebahagian daripada kerajaan perpaduan, Muda tidak dijemput ke dua mesyuarat sekretariat kerajaan perpaduan yang diadakan setakat ini. – 4 Mei, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen