Hakim baharu bicara petisyen kerusi Kemaman, Masjid Tanah


MAHKAMAH Persekutuan hari ini mengarahkan petisyen pilihan raya bagi kerusi Kemaman dan Masjid Tanah dibicarakan semula di hadapan hakim baharu.

Panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan dilaporkan membenarkan rayuan calon Barisan Nasional (BN) di kerusi terbabit ke atas keputusan mahkamah pilihan raya tahun lalu yang memihak kepada Perikatan Nasional (PN).

Laporan Malaysiakini menyebut, alasan perayu yang membangkitkan isu rasuah dalam kempen pilihan raya umum di dua kawasan itu memadai bagi permohonan tersebut.

Mahkamah Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat mempengerusikan panel tersebut yang turut dianggotai Hasnah Mohammed Hashim dan Nordin Hassan.

Panel berkenaan juga menetapkan, hakim baharu mahkamah pilihan raya akan menentukan kesahihan keputusan PRU15 di dua kerusi berkenaan.

Mahkamah pilihan raya di Melaka pada 7 Februari membenarkan PN membantah petisyen difailkan calon BN Abdul Hakim Abdul Wahid.

Seterusnya di Terengganu, mahkamah pilihan raya di negeri itu juga membenarkan bantahan PN ke atas petisyan oleh calon BN Wan Mohamad Hisham Wan Abdul Jalil.

Kedua-dua mahkamah kemudian membatalkan petisyen yang difailkan. – 2 Mei, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen