Lembah Silikon Malaysia gagal


Mohd Fudzail Mohd Nor

Cyberjaya muncul sebagai ibu kota komuniti teknologi Malaysia dan merupakan alamat yang dicari untuk nama-nama teknologi yang mapan dan syarikat baru yang bercita-cita tinggi. – Gambar Wikipedia, 21 April, 2023.

SEWAKTU Putrajaya dan Cyberjaya mahu dibangunkan saya diberi tugas oleh pihak TV3 untuk memasuki Cyberjaya sebagai syarikat yang berjaya waktu itu dalam penyiaran. 

Saya ditugaskan untuk mengetuai pengurusan TV3 dengan menghasilkan idea untuk menjadi status MSC.

Saya menulis kertas kerja dengan mengaspirasikan dua buah studio canggih dengan penyiaran berpusat sepenuhnya di Cyberjaya. 

Kertas kerja saya masuk untuk pemilihan dan setelah tiga kali mencuba dengan interviu berlainan orang, masih gagal dan TV3 melupakan hasrat.

Kemudian saya dibuang kerja oleh TV3 sebab reformasi dan berpindah ke Riyadh di mana saya menulis di media Timur Tengah, “Learning from Malaysia MSC mistake.”

Artikel saya dibaca oleh CEO Dubai Internet City (DIC) dan saya terus mendapat tawaran untuk bekerja. 

Saya terus menerima sebagai pengurus kanan IT dan Telekomunikasi dan meninggalkan Riyadh untuk 18 tahun menjadi ekspatriat di Dubai sebelum terkena strok.

Pada tahun 2001 Dr Mahathir Mohamad datang ke DIC dan saya dianggap duta Malaysia oleh pengerusi DIC yang menyanjung idea saya yang membawa perubahan terutama penyertaan ratusan syarikat untuk bersama. 

Dr Mahathir ingin mengetahui mengapa DIC jauh lebih berjaya dan pengerusi DIC menunjukkan pada saya, “Seorang anak Malaysia yang mempunyai idea-idea mengkagumkan.”

Saya terharu dengan pujian dan ditawarkan balik ke Cyberjaya tetapi sudah terlambat. 

Pada waktu sekarang DIC telah bertukar wajah dengan lima bandar baru dalam pelbagai bidang melibatkan Internet yang berjaya di Timur Tengah tetapi Cyberjaya terus gagal.

Ada perdebatan di Twitter tentang sama ada Cyberjaya adalah kisah kejayaan atau Lembah Silikon Malaysia yang gagal.

Cyberjaya ditubuhkan pada 1997 adalah sebuah bandar yang memberi tumpuan kepada penyelidikan dan pembangunan dalam industri berasaskan pengetahuan.

Ia terletak di atas tanah seluas 7,000 ekar dikelilingi oleh dua tasik besar dan bangunannya direka khusus untuk memenuhi keperluan fizikal syarikat ICT dan teknologi.

Nama “Cyberjaya” bermaksud Kemenangan Siber dan ditubuhkan sebagai nukleus rancangan Koridor Raya Multimedia (MSC) yang bertujuan untuk memajukan asas inovasi dan pengetahuan Malaysia.

Cyberjaya terletak 30km ke selatan Kuala Lumpur dan 20km dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. 

Kos sara hidup di Cyberjaya sangat bergantung kepada gaya hidup dan pilihan individu yang menetap.

Tetapi sesetengah netizen berpendapat Cyberjaya terlalu tinggi dan kini menjadi Lembah Silikon yang gagal.

Sememangnya Cyberjaya dikaitkan dengan bekas perdana menteri Dr Mahathir yang kerajaannya pada awal 2000-an memutuskan untuk mendesak pembinaan Cyberjaya dengan cukup canggih.

Tidak dapat dipersiakan Dr Mahathir berjaya menubuhkan banyak institusi dan projek berjaya untuk negara. 

Malangnya, pengganti gagal mengekalkan dan memperkasakan segala usaha mereka tanpa berpandangan jauh tanpa memahami keperluan selain mahu membuang legasi sehingga menyebabkan ramai yang tertinggal, terbiar dan hilang dari pandangan seperti Cyberjaya.

Hampir semua netizen merasakan Cyberjaya gagal dan sudah dilupakan.

Walau bagaimanapun kerajaan perlu tidak bersetuju dengan pandangan yang dinyatakan dalam talian memandangkan Cyberview Sdn Bhd sebuah syarikat milik kerajaan yang diberi mandat untuk memacu pelaburan ke Cyberjaya berbangga tentang kejayaannya.

Saya dipanggil oleh arwah Mustapha Kamal untuk membantu Cyberjaya tetapi saya tidak mempunyai kesempatan.

Cyberjaya muncul sebagai ibu kota komuniti teknologi Malaysia dan merupakan alamat yang dicari untuk nama-nama teknologi yang mapan dan syarikat baru yang bercita-cita tinggi.

Sepanjang dua dekad yang lalu, Cyberjaya memainkan peranan utama dalam memajukan teknologi maklumat dan penggunaan teknologi di Malaysia, memacu peningkatan bilangan PKS dalam bidang teknologi serta memangkin suasana permulaan yang menarik.

Pada 2021 ia melancarkan pelan induk baharu yang bersedia untuk menarik beberapa pemain teknologi terbaik dalam kelasnya ke bandar pintar ini, sekali gus meletakkan transformasinya menjadi hab teknologi global yang bertenaga dan menarik.

Di Malaysia banyak bandar pintar ditubuhkan namun tiada yang berjaya. Seperti di Pulau Pinang, sebuah negeri yang dikenali sebagai “Lembah Silikon Timur.”

Antara kedua-duanya Pulau Pinang lebih menyerupai Lembah Silikon kerana negeri kedua terkaya di Malaysia adalah rumah kepada sektor pembuatan teknologi yang teguh dan komuniti permulaan yang semakin berkembang. 

Walau bagaimanapun kemajuan perlahan dan tempat itu mempunyai masalah yang untuk membangun setanding dengan Silicon Valley.

Dr Mahathir mempunyai kecenderungan untuk projek bercita-cita tinggi. Cyberjaya adalah salah satu daripadanya dan ia menarik beberapa nama besar selama ini. 

Tetapi Cyberjaya menjadi tuan rumah kepada pelbagai ibu pejabat wilayah, hab penyelidikan dan pembangunan serta pusat panggilan. Inovasi, juga, tidak pernah berkembang seperti diharapkan.

Biasanya di Malaysia ada menonjol: ego dan kekurangan kebijaksanaan dasar. Dalam kes Cyberjaya, setiap perdana menteri akan mempunyai versi atau idea sendiri tentang apa yang dimulakan oleh pendahulunya.

Seperti di Bangsar South, yang merupakan cetusan idea pengganti Mahathir, Najib Razak. Juga tiada inovasi di Bangsar South, hanya syarikat SaaS yang menjadikannya ibu pejabat dan hab pusat panggilan mereka.

Bagi kekurangan kebijaksanaan dasar, saya ingin kembali ke Cyberjaya. Semasa Mahathir berkuasa, kerajaannya memberikan status MSC syarikat teknologi multinasional untuk menarik mereka membuka kedai di bandar.

Tetapi TV3 sebagai stesen TV terkemuka tidak diberi status MSC kerana adanya Astro.

Ini datang dengan beberapa insentif penting, termasuk pengecualian cukai selama 10 tahun. 

Tetapi lucunya, sebuah syarikat tidak perlu berpangkalan di Cyberjaya untuk dianggap sebagai MSC. Jadi apa gunanya ketika Cyberjaya?

Status MSC masih wujud dan telah dinamakan semula sebagai “Malaysia Digital.”

Seperkara lagi, agensi kerajaan kini tidak perlu bertapak di Cyberjaya semata-mata. Mereka mempunyai pejabat satelit di Bangsar South - “hab” yang lebih berhubung dengan Kuala Lumpur.

Jadi apa faedahnya untuk Cyberjaya yang jauh dengan banyak kemunculan di sekitar Kuala Lumpur. Tidak dapat jawaban tepat dan dapat memecahkan cambuk dengan tajuk utama sebagai “Lembah Silikon yang gagal.”

Bukan kandungan tajaan pertama dengan sudut cerita yang sama yang telah dibayar oleh Cyberview, pemaju milik kerajaan di belakang Cyberjaya. 

Pada 2021, ia menerbitkan satu lagi artikel tajaan yang dipanggil “Merevitalisasi Cyberjaya menjadi hab teknologi global.”

Cyberview menugaskan kedua-dua bahagian untuk menyatakan perkara yang sama: Cyberjaya ialah hab teknologi dan mempunyai cara – daripada infrastruktur kepada kumpulan bakat dan insentif – untuk melakukannya.

Sekeping pertama bercakap tentang “pusat membeli-belah hantu” - pusat membeli-belah kosong – di Cyberjaya. Yang kedua ialah tentang bermalam di hotel kontena perkapalan.

Wartawan memikirkan pengalaman yang tidak menyenangkan, dan kedua-dua artikel mempunyai kata kunci “Malaysia’s failed Silicon Valley.”

Selama bertahun-tahun beberapa syarikat multinasional teknologi besar seperti NTT, Dell dan IBM membuka kedai di Cyberjaya.

Usaha ini menghasilkan rangkaian ibu pejabat syarikat, hab penyelidikan, pusat panggilan dan pusat perniagaan atau penghantaran global. Dua universiti tempatan turut ditubuhkan di bandar ini.

IBM menutup pusat perkhidmatan Cyberjayanya pada 2021 tetapi gergasi teknologi itu masih mengekalkan pejabat di Petaling Jaya.

Tetapi selepas Mahathir meletak jawatan pada 2002 dan menamatkan tugas pertamanya sebagai perdana menteri, penggantinya tidak pernah mengikuti visinya.

Cyberjaya gagal. 

Beberapa masalah sistemik yang melanda negara memberi kesan langsung kepada bandar, termasuk kumpulan bakat dan saiz pasaran yang terhad serta kurangnya kerjasama antara agensi kerajaan dan sektor swasta. 

Tetapi halangan yang lebih penting ialah bagaimana pemula teknologi di Cyberjaya mendapat sedikit atau tidak mencukupi pembiayaan VC dan malaikat.

Mungkin yang paling penting adalah apabila pengganti Mahathir, Najib Razak, memutuskan untuk menjalankan impian teknologi selarinya sendiri. 

Di bawah kepimpinannya, Malaysia memikat Jack Ma untuk membuka pejabat Alibaba di Bangsar South, Kuala Lumpur, pada 2018.

Bangsar South asalnya Kampung Kerinchi. Dahulunya Kerinchi dipenuhi dengan rumah pangsa kos rendah, setinggan, dan rumah panjang. Pada masa kini, ia adalah alamat yang bergaya dan mahal.

Nama ditukar kerana pinggir bandar kediaman – mendapat harga premium, jadi mengapa tidak menampar “Bangsar” untuk menamakan kawasan di pinggir.

Selain daripada Alibaba, organisasi permulaan lain seperti Endeavour dan syarikat teknologi seperti TNG Digital mempunyai pejabat di Bangsar South. 

Malah agensi seperti Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia yang ibu pejabatnya di Cyberjaya juga mempunyai pejabat di Bangsar South.

Bangsar South juga lebih berhubung dari segi infrastruktur dan pengangkutan awam. Cyberjaya, sebaliknya, ketinggalan - sebenarnya, bandar itu hanya mendapat stesen kereta api antara bandarnya sendiri bulan lepas.

Sama ada sekolah, pusat beli-belah mahupun pengangkutan awam, pusat bandar Kuala Lumpur dan kawasan bersebelahan dengannya sentiasa menang.

Satu-satunya penjimatan untuk Cyberjaya ialah tanah yang luas, bermakna hanya syarikat teknologi besar boleh mendapat manfaat daripadanya. Firma perkhidmatan drone Aerodyne, sebagai contoh, pasti boleh menggunakan zon ujian dron khusus Cyberjaya.

Tetapi itu hanya satu perniagaan khusus di antara banyak. Syarikat SaaS tidak akan berpindah ke sana kerana Kuala Lumpur jauh lebih menarik dari segi rangkaian, kemudahan dan sebagainya.

Yang pasti, Malaysia mempunyai Silicon Valley sendiri: Pulau Pinang. Negeri kedua terkaya di negara itu bermula dengan pembuatan cip dan terus melakukannya. Ia juga mempunyai komuniti permulaan yang semakin berkembang.

Untuk apa yang bernilai, terdapat perbualan bahawa Kuala Lumpur, bukan Cyberjaya, akan tetap menjadi hab bagi kebanyakan syarikat permulaan. 

Beberapa pemecut dan VC juga berfikir untuk membuka makmal dan pusat pendidikan di ibu negara juga.

Jika semua ini berlaku seperti yang diramalkan maka Cyberjaya akan semakin ketinggalan dan mati dengan sentiasa boleh menerbangkan dron ke sana untuk kenangan.

Saya tetap memuji DIC kerana agenda saya waktu itu memanggil semua syarikat besar tanpa membayar sesen pun kerana DIC memerlukan mereka, bukan mereka memerlukan DIC. 

Kita berharap yang berkenaan melihat Cyberjaya ataupun melupakan dengan 5G yang lebih berkesan dalam pembangunan negara. – 21 April, 2023.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen