Perikatan tolak permohonan Pejuang sertai gabungan 


Ravin Palanisamy

Setiausaha Agung Perikatan Nasional Hamzah Zainudin berkata Majlis Tertinggi membuat keputusan menolak permohonan Pejuang untuk menyertai gabungan itu.– Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Mac, 2023.

PERIKATAN Nasional (PN) yang diterajui Muhyiddin Yassin menolak permohonan Pejuang untuk menjadi sebahagian daripada gabungan itu.

“Majlis Tertinggi telah membuat keputusan menolak permohonan kemasukan parti Pejuang Tanahair ke Perikatan Nasional,” kata Setiausaha Agung PN Hamzah Zainudin dalam satu kenyataan hari ini.

Terdahulu, bekas menteri besar Kedah dan Adun Jitra Mukhriz Mahathir memohon untuk menyertai PN, dan berkata keputusan menyertai gabungan itu adalah bagi memastikan undi Melayu tidak berpecah pada pilihan raya negeri akan datang.

Hamzah juga berkata majlis tertinggi telah memutuskan untuk menggunakan simbol Perikatan Nasional di empat negeri untuk pilihan raya negeri akan datang.

“Majlis Tertinggi Perikatan Nasional juga membuat ketetapan mengekalkan penggunaan lambang Perikatan Nasional dalam Pilihan Raya Negeri Kedah, Selangor, Pulau Pinang serta Negeri Sembilan dan menggunakan lambang parti PAS di Kelantan serta Terengganu.

“Majlis tertinggi turut mengarahkan jentera pilihan raya di enam negeri tersebut agar memperkukuhkan persiapan dan kesiapsiagaan di tahap tertinggi,” katanya.

Tambahnya, Menteri Besar Kedah Muhamad Sanusi Md Nor turut dilantik sebagai pengarah pilihan raya gabungan itu.

Beliau juga berkata Ronald Kiandee dilantik sebagai pengerusi Badan Perhubungan Perikatan Nasional Negeri Sabah dan bekas menteri pendidikan Mohd Radzi Jidin dilantik sebagai pengerusi Badan Perhubungan Perikatan Nasional Wilayah Persekutuan.

Kesemua enam negeri mesti mengadakan pilihan raya menjelang September. – 21 Mac, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen