Penduduk Selangor paling ramai daftar IPR, kata Rafizi 


Ravin Palanisamy

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata Putrajaya akan memberi tumpuan untuk mendapatkan lebih banyak penyertaan daripada negeri lain.– Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Mac, 2023.

INISIATIF Pendapatan Rakyat (IPR) Putrajaya mendapat sambutan menggalakkan apabila Selangor merekodkan jumlah pendaftar tertinggi, kata Rafizi Ramli.

Menteri Ekonomi itu berkata sejak pelancaran IPR pada 26 Februari lalu, seramai 22,319 pengguna sah telah mendaftar di laman web untuk program itu.

“Jumlah pendaftaran tertinggi datang dari Selangor, diikuti Johor dan Perak,” kata ahli Parlimen Pandan hari ini.

Pendaftaran di negeri dan wilayah lain adalah seperti berikut: Kuala Lumpur (8.5%), Negeri Sembilan (6.3%), Kedah dan Sabah (masing-masing 5.7%), Pulau Pinang (5.4%), Pahang (3.3%), Melaka (2.7% ), Sarawak (2.4%), Kelantan (1.7%), Terengganu (1.5%), Perlis (0.5%), Putrajaya (0.4%) dan Labuan (0.07%).

Rafizi berkata Putrajaya akan memberi tumpuan untuk mendapatkan lebih banyak penyertaan daripada negeri yang kurang penyertaan, terutama yang mempunyai bilangan penduduk miskin tegar paling ramai.

Program IPR yang melibatkan tiga segmen utama — Inisiatif Usahawan Tani (Intan), Inisiatif Usahawan Makanan (Insan) dan Inisiatif Pengendali Perkhidmatan (Ikhsan) — bertujuan untuk mengatasi masalah ekonomi harian rakyat seperti kekurangan produk pertanian, harga barang siap yang tinggi. -untuk makan bahan makanan dan kesukaran mendapatkan pekerja untuk sektor tertentu.

Rafizi berkata 52% daripada pendaftaran adalah untuk Insan, 29% untuk Intan, 19% untuk Ikhsan, dan sebanyak 376 untuk off-takers menunjukkan minat yang meluas dalam program ini.

Di bawah inisiatif Intan, kerajaan akan membuka 800 ekar (323.7ha) tanah kerajaan persekutuan untuk menawarkan peluang untuk terlibat dalam aktiviti pertanian dan menumpukan kepada tanaman yang mempunyai jumlah perdagangan dan permintaan yang tinggi.

Keluasan tanah akan diperluaskan kepada 5,000 ekar (2,023.4ha) melalui kerjasama dengan kerajaan negeri.

Rafizi berkata, tapak pertama Intan akan dilancarkan pada minggu pertama April.

“Kerajaan sedang bersiap sedia. 20 penerima pertama Intan akan mula memasuki tapak dalam tempoh tiga minggu akan datang (minggu pertama April).

“Dengan sokongan dan penglibatan berterusan masyarakat, kami yakin program ini akan terus berjaya mengurangkan kadar kemiskinan dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi di seluruh negara,” katanya.

Di bawah Belanjawan 2023, Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata kerajaan memperuntukkan RM750 juta untuk program IPR.

Program IPR yang dilancarkan itu bertujuan memacu pertumbuhan ekonomi di peringkat akar umbi bagi menangani kemiskinan dan ketidaksamaan dalam negara.

Anwar berkata, skim IPR itu akan membolehkan peserta memperoleh pendapatan antara RM2,000 dan RM2,500 sebulan selama dua tahun, selepas itu mereka dijangka menggunakan pendapatan mereka untuk menjana pendapatan masa depan.

Beliau berkata kira-kira 130,000 rakyat Malaysia termiskin, tanpa mengira kaum, akan diberi bantuan segera untuk membantu mengeluarkan mereka daripada belenggu kemiskinan.

Rafizi menyeru pemimpin daripada pegawai kerajaan, ahli Parlimen dan juga agensi yang terlibat dari daerah termiskin di Malaysia, contohnya dari Tongod, Pitas, Kota Marudu, Beluran, Kudat, Telupid, Pusa, Nabawan, Kota Belud, Jeli , Kinabatangan, Kuala Krai , Gua Musang, Bachok, Pasir Mas, Tumpat, Besut, Marang, Hulu Terengganu, Machang dan Dungun bagi menggalakkan penyertaan dalam program tersebut. – 6 Mac, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen