Serba Dinamik bimbang siasatan SPRM terhadap pelikuidasi sementara


The Malaysian Insight

PELIKUIDASI sementara yang terbabit dalam penggulungan Serba Dinamik Holdings Bhd (SDHB) dan tiga anak syarikatnya berdepan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pengarah SDHB Abdul Kadier Sahib mendedahkan perkara itu dalam afidavit yang difailkan kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Bahagian Komersial) pada 17 Februari.

Beliau berkata “siasatan berterusan terhadap pelikuidasi interim (IL) telah membimbangkan lembaga pengarah syarikat”.

“Saya benar-benar percaya bukan kepentingan terbaik pemiutang untuk mempunyai IL yang tertakluk kepada siasatan SPRM,” kata Abdul Kadier dalam afidavit balasannya kepada permohonan penangguhan syarikat yang akan didengar pada Isnin.

SDHB dan anak syarikatnya - Serba Dinamik Sdn Bhd (SDSB), Serba Dinamik Group Bhd (SDGB) dan Serba Dinamik International Ltd (SDIL) - diberikan penangguhan sementara pada 10 Februari bagi perintah penggulungan terhadap mereka.

Hakim Ahmad Murad Abdul Aziz membenarkan perintah penangguhan sementara itu sementara menunggu pendengaran permohonan tetap syarikat itu.

Serba Dinamik dan anak syarikatnya dikatakan mempunyai hutang bersindiket, pemiutang dua hala daripada institusi kewangan dan pemegang sukuk.

Hakim membenarkan permohonan enam institusi kewangan dan beberapa pemiutang Serba Dinamik untuk menggulung empat syarikat itu pada 10 Januari.

Dalam afidavit jawapannya, Abdul Kadier berkata beberapa pegawai SPRM melawat premis Serba Dinamik pada 9 Februari tahun ini, meminta untuk bertemu dengan IL atau wakilnya.

Pegawai itu kemudiannya mengadakan pertemuan dengan wakil IL secara tertutup tanpa kehadiran pegawai syarikat itu, tambahnya. – 3 Mac, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen