Kestabilan politik, keyakinan pelabur kukuhkan ringgit, kata timbalan menteri


Ravin Palanisamy

Dewan Rakyat hari ini dimaklumkan kestabilan politik susulan penubuhan kerajaan perpaduan antara faktor utama yang mengukuhkan nilai ringgit berbanding dolar AS. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 Februari 2023.

KESTABILAN politik susulan penubuhan kerajaan perpaduan antara faktor utama yang mengukuhkan nilai ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS), kata Timbalan Menteri Kewangan Steven Sim Chee Keong.

Beliau berkata pembentukan kerajaan perpaduan memulihkan sentimen pasaran di peringkat global serta meningkatkan keyakinan pelabur terhadap Malaysia.

“Antaranya pemulihan sentimen pasaran di peringkat global dan pemulihan keyakinan pelabur terhadap Malaysia selari dengan kestabilan politik berikutan tertubuhnya kerajaan perpaduan.

“Berhubung dolar AS pula ringgit telah mencatat pengukuhan sebanyak 3.2% sejak 24 November 2022 hingga 17 Februari 2023. 

“Secara amnya perkembangan ini juga dipengaruhi oleh faktor penyederhanaan dalam kekuatan dolar AS berikutan jangkaan pasaran bahawa Bank Pusat AS akan menaikkan kadar faedah secara lebih perlahan bagi menangani risiko inflasi di AS yang kini telah menunjukkan tanda-tanda pemulihan berterusan.

“Perkembangan ini juga menyebabkan pengukuhan nilai wang utama dan serantau,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Sim menjawab soalan dikemukakan Lim Guan Eng (PH-Bagan) yang meminta Kementerian Kewangan menyatakan sebab utama pengukuhan nilai mata wang ringgit selepas kerajaan perpaduan ditubuhkan dengan mata wang asing seperti dolar AS, Singapura dan Rupiah Indonesia serta kesan ke atas ekonomi dan inflasi negara. 

Selain itu, pembukaan semula sempadan China juga meningkatkan prestasi ringgit, tambah beliau.

“Prestasi ringgit turut mendapat kesan positif daripada pembukaan sempadan negara China pada 8 Januari 2023 yang telah diumumkan sejak pertengahan Disember tahun lalu.

“Sudah tentu berita tersebut menyumbang kepada prospek pertumbuhan ekonomi yang lebih baik,” kata ahli Parlimen Bukit Mertajam itu.

Pada 25 Januari ringgit meneruskan aliran menaiknya untuk ditutup pada paras tertinggi hampir sembilan bulan berbanding dolar AS.

Ketika itu ringgit meningkat kepada 4.2575/2625 berbanding dolar AS daripada 4.2830/2875.

Berkenaan prestasi ekonomi Malaysia, Sim berkata Keluaran Dalan Negara Kasar (KDNK) berkembang sebanyak 7% pada suku keempat 2022 dan 8.7% bagi keseluruhan tahun 2022.

“Sementara itu kadar inflasi pada Disember 2022 menyederhana kepada 3.8% berbanding 4% pada November 2022.

“Kadar inflasi bagi suku keempat tahun lepas juga secara keseluruhannya menyederhana kepada 3.9% berbanding 4.5% pada suku sebelum itu,” jelasnya. – Bernama, 22 Februari 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen