Aktivis sosial Heidy Quah bakal didakwa sekali lagi di mahkamah


Ravin Palanisamy

Pengasas Refuge for the Refugees Heidy Quah berkata beliau akan didakwa semula di Mahkamah Jenayah Siber di Jalan Duta, Kuala Lumpur mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998. – Gambar fail The Malaysian Insight, 14 Februari, 2023.

AKTIVIS hak pelarian Heidy Quah meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap kerajaan perpaduan yang baharu kerana mendakwanya semula berhubung catatan di Facebook yang ditulis kira-kira tiga tahun lalu mengenai pengalaman bekas tahanan imigresen.

Pengasas Refuge for the Refugees itu berkata beliau akan didakwa semula di Mahkamah Jenayah Siber di Jalan Duta, Kuala Lumpur mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998.

“Ini benar-benar tidak masuk akal, dan bukan seperti yang saya jangkakan apabila kami mengundi kerajaan baharu,” kata Quah kepada The Malaysian Insight.

“Dengan dakwaan semula yang dilakukan ini bermakna kerajaan baharu menerima apa yang dilakukan oleh kerajaan lama dengan mendiamkan kritikan yang sah terhadap kerajaan,” tambah wanita berusia 29 tahun itu.

Quah berkata beliau mengetahui mengenai dakwaan semula itu kira-kira dua minggu lalu dan cuba menghubungi kementerian berkaitan untuk mendapatkan penjelasan mengenai perkara itu tetapi tidak berjaya.

“Saya belum mendapat kertas pertuduhan tetapi saya diberitahu oleh pegawai penyiasat (IO) ia berhubung pertuduhan yang sama.

“Saya dimaklumkan mengenai perkara ini (didakwa) dua minggu lalu tetapi kami mahu mengambil masa untuk menghubungi kementerian berkaitan seperti Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Komunikasi dan Multimedia dan juga Jabatan Peguam Negara.

“Kami cuba tetapi tidak mendapat sebarang jawapan. Jadi, kami akan ke mahkamah esok,” kata Quah.

Quah dihadapkan ke mahkamah berhubung hantara di Facebook yang ditulisnya pada 5 Jun 2020, memperincikan pengalaman seorang tahanan di pusat tahanan imigresen.

Artikel itu keluar ketika pihak berkuasa mengumpulkan pendatang tanpa izin sebagai langkah untuk membendung jangkitan Covid-19. – 14 Februari, 2023.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen