Tiada cadangan perkenal semula GST, kata PM


Mohd Farhan Darwis Ravin Palanisamy

Kerajaan tidak bercadang untuk memperkenalkan semula GST atau cukai kepenggunaan berasas luas yang lain alam usaha mengurangkan hutang negara yang kini mencecah RM1.5 trilion. – Gambar fail The Malaysian Insight, 14 Februari 2023.

PUTRAJAYA tidak bercadang untuk memperkenalkan cukai kepenggunaan termasuk Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dalam usaha mengurangkan hutang negara yang kini mencecah RM1.5 trilion, kata Anwar Ibrahim.

Kerajaan sebaliknya akan mengurangkan subsidi dengan menutup ketirisan sedia ada yang menyebabkan negara rugi berbilion ringgit, tambah perdana menteri pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

“Kita (kerajaan) tidak bercadang untuk memperkenalkan GST atau cukai kepenggunaan berasas luas.

“Yang akan kita perketatkan adalah pengurangan subsidi bagi golongan kaya seperti dilakukan dalam isu berkaitan subsidi elektrik.

“Seperti mana yang saya jelaskan di Dewan ini dalam sesi lalu, walaupun ada keputusan kerajaan sebelum ini untuk menaikkan tarif elektrik, kerajaan sekarang telah membatalkan rancangan itu dan mengenakan hanya kepada golongan T20, syarikat multinasional (MNC) dan syarikat besar, melainkan syarikat yang terbabit dalam keselamatan makanan,” kata Anwar yang juga ahli Parlimen Tambun semasa Waktu Pertanyaan Menteri.

Perdana menteri menjawab soalan tambahan Wong Kah Woh (PH-Taiping) berkenaan sama ada kerajaan bercadang akan memperkenalkan lagi cukai untuk menangani hutang negara.

Disember lalu kerajaan umum pengguna elektrik bervoltan sederhana dan tinggi dalam kalangan industri termasuk perbadanan multinasional (MNC) akan dikenakan surcaj pada kadar 20 sen/kWj berkuat kuasa 1 Januari hingga 30 Jun tahun ini.

Anwar dalam pada itu berkata kerajaan akan mengambil beberapa langkah bagi mengurangkan ketirisan.

“Umpamanya subsidi diesel pada tahun 2022 adalah RM20 bilion, tetapi dalam kajian laporan ketua audit negara dan lain-lain separuh daripada jumlah itu telah dijual melalui stesen minyak.

“Maknanya kalau boleh selamatkan RM5 ke RM6 billion daripada ketirisan itu, ia akan membantu.

“Begitu juga beberapa hal lain dari segi penjanaan pertumbuhan ekonomi, kesediaan pelabur domestik dan asing yang mula masuk ke dalam negara, saya percaya hasil akan meningkat tanpa membebankan rakyat secara umum,” katanya.

Menjelas lanjut mengenai hutang negara, Anwar yang juga menteri kewangan berkata liabiliti dan hutang kerajaan yang kini mencecah RM1.5 trilion, iaitu 82 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara, yang merangkumi hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan RM205.9 bilion, 1MDB (RM18.2 bilion) dan liabiliti lain (RM4142.2 bilion). – 14 Februari 2023. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen