Pengurangan kadar inflasi beri petanda positif, kata Rafizi 


Ravin Palanisamy

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli ketika bercakap pada sidang media di Putrajaya hari ini.– Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 25 Januari, 2023.

KADAR inflasi Malaysia bagi tahun 2022 menunjukkan tanda positif apabila ia susut kepada 3.3% seperti yang diunjurkan oleh Kementerian Kewangan, kata Rafizi Ramli.

Menteri ekonomi berkata ini adalah selepas inflasi, diukur oleh indeks harga pengguna, mencecah enam bulan terendah 3.8% pada bulan Disember berbanding 4.0% pada bulan November.

“Perbandingan bulan ke bulan menunjukkan inflasi bagi Disember 2022 mencatatkan peningkatan sebanyak 0.2% berbanding Oktober dan November.

“Maknanya, inflasi atau kadar kenaikan harga semakin reda berbanding kemuncaknya sekitar Ogos dan September.

“Graf akan turun. Itu petanda yang baik, bermakna kita kini berharap untuk bergerak secara beransur-ansur ke arah inflasi normal, sekitar 2%,” kata Rafizi pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Rafizi berkata terdapat tanda-tanda bahawa inflasi akan mula mendatar tidak lama lagi, dengan harapan ia kembali kepada kadar biasa antara 2% dan 3%.

Walaupun tidak serta -merta, beliau berkata tanda-tanda itu menggalakkan.

“Kita melihat inflasi memuncak sekitar Ogos dan September 2022 tetapi kini ia turun dan mendatar.

“Kita berharap pada bulan Januari, walaupun ia tidak berkurangan, mengambil kira perayaan Tahun Baharu Cina, kami berharap kadar inflasi kekal sekitar 3.8% dan kemudian mula berkurangan selepas itu,” katanya.

Rafizi bagaimanapun menyifatkan kenaikan harga makanan di restoran dan hotel sebagai penyumbang utama kepada kadar inflasi.

Katanya, usaha mengawal inflasi memerlukan kerjasama semua pihak, daripada kerajaan, peniaga sehinggalah rakyat.

“Seperti yang dinyatakan sebelum ini, kerajaan ingin mengingatkan bahawa pengguna boleh memainkan peranan untuk bersama-sama menyuntik keanjalan antara permintaan dan penawaran bagi mengawal inflasi,” katanya.

Beliau berkata bahawa Jabatan Statistik Malaysia (DOSM) telah melancarkan platform data, OpenDOSM, yang berkaitan dengan statistik rasmi yang diterbitkan oleh DOSM dan agensi lain.

“Platform ini juga mengandungi 28 juta harga barangan di pelbagai lokasi di seluruh negara yang diperoleh melalui aplikasi PriceCathcer yang dibangunkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup.

“Data PriceCatcher yang diterbitkan adalah yang terkini dengan selang satu hari. Kerajaan berharap penerbitan data ini dapat membantu pengguna membuat pilihan yang lebih tepat, sekali gus menjadikan permintaan lebih anjal di samping mengawal kenaikan harga,” katanya. – 25 Januari, 2023.
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen