Gelandangan di Malaysia tidak bertambah baik


Mohd Fudzail Mohd Nor

Perdana Menteri Anwar Ibrahim menegaskan kerajaan pimpinannya tidak akan meminggirkan golongan miskin tegar, malah ia akan terus menjadi keutamaan pentadbirannya bersekali dengan konsep "Rahmah" untuk semua program kerajaan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 115 Januari, 2023.

SEWAKTU berada di San Francisco, Los Angeles dan Las Vegas, pertama kali saya terserempak di jalanan dengan gelandangan yang ramai. Sedang beratur untuk makanan petang dengan pakaian yang tidak senonoh dan bau busuk, terpaksa menutup hidung.

Saya terkejut kerana melihat orang berkulit  putih dan hitam bergelandangan dengan beg pakaian dan ada membawa shelter. Saya berhenti untuk melihat dan memerhati tingkah laku. Dalam berfikir sebuah negara yang terkaya di dunia mempunyai gelandangan.

Kesilapan pertama San Francisco ialah salah mendiagnosis masalah. Kelas politik di bandaraya ini berpendapat bahawa gelandangan disebabkan terutamanya oleh perumahan yang tidak mencukupi. Sebenarnya, gelandangan lebih kerap disebabkan oleh penyalahgunaan bahan dan penyakit mental.

Waktu itu hampir 7,000 orang mengalami kehilangan tempat tinggal di San Francisco. Daripada jumlah itu, hampir 3,300 orang tinggal di tempat perlindungan. Los Angeles mempunyai kadar yang lebih tinggi bagi orang yang tinggal tanpa perlindungan di jalanan, dalam khemah atau kenderaan berbanding San Francisco. Data tahun ini menunjukkan bahawa 1 dalam setiap 200 penduduk Los Angeles hidup tanpa perlindungan.

Dengan 432 gelandangan bagi setiap 100,000 penduduk,  Oregon mempunyai kadar gelandangan per kapita tertinggi. Angka yang sepadan untuk Los Angeles dan New York  ialah 397 dan 394. New York sebagai bandar paling ramai penduduk di Amerika Syarikat, mungkin tidak mengejutkan mendahului senarai populasi gelandangan terbesar. Dianggarkan  New York  mempunyai 78,604 gelandangan yang tinggal di tempat perlindungan dan tanpa perlindungan.

Di setiap negeri di Amerika, orang kulit hitam lebih berkemungkinan mengalami kehilangan tempat tinggal berbanding rakan sejawat kulit putih mereka, dan San Francisco tidak terkecuali. Walaupun mewakili 5% daripada penduduk San Francisco, 37% daripada gelandangan di San Francisco adalah berkulit hitam.
Individu gelandangan, yang sebahagian daripadanya bergelut dengan penyakit fizikal yang jelas serta ketagihan dadah dan alkohol, duduk di jalan betul-betul di luar pintu masuk ke hartanah kediaman dan perniagaan kecil yang bergelut untuk bangkit semula selepas undang-undang COVID-19 yang sangat ketat memaksa mereka menutup, memusnahkan pendapatan.

Beberapa imej dari laman web menggambarkan penagih secara terbuka menghisap dadah terlarang di kaki lima dan pengsan di atas asfalt pada tengah hari. Bilangan gelandangan di San Francisco dikira pada 2022 hampir 8,000, jumlah kedua tertinggi dalam mana-mana tahun sejak 2005 mengikut kiraan rasmi kerajaan yang berlaku setiap tiga tahun.

Keseluruhan jenayah di bandar raya ini juga meningkat hampir 8 peratus berbanding masa yang sama tahun lepas apabila pemimpin bandar raya telah menghapuskan sokongan mereka terhadap pasaran dadah yang sah dan terbuka dan mendesak lebih banyak belanjawan polis untuk membanteras jenayah dan gelandangan.

Dari Amerika saya merasakan gelandangan bukanlah perkara baru di Malaysia, tetapi kerajaan masih belum menghasilkan penyelesaian menyeluruh untuknya. Salah satu sebabnya ialah kurangnya kesedaran dan pemahaman orang ramai tentang apa yang menjadi gelandangan. Agensi mempunyai definisi sendiri tentang gelandangan.

Statistik tepat tentang bilangan gelandangan sukar untuk didapati. Orang bukan Malaysia membentuk hanya 10% daripada gelandangan di jalanan Kuala Lumpur dengan majoriti penduduk tempatan. Demografi orang yang tidur di jalanan berkait secara langsung dengan demografi negara dari segi kaum, agama, dan latar belakang etnik.

Saya menyusuri Chow Kit dan dapat melihat gelandangan di lorong belakang, ramainya orang Melayu. Juga di Jalan Masjid India dan sekitar yang banyak memberikan tanggapan dalam keadaan ekonomi tidak stabil. Saya dapat merasakan kepayahan dan keasingan yang sukar diterima oleh orang ramai.

Masalah utama gelandangan ialah mereka tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk menyewa bilik untuk tinggal. Dengan kemiskinan, dadah dan alkohol, hubungan kekeluargaan yang negatif, faktor umur, dan masalah kewangan dan psikologi menjadi punca gelandangan.

Boleh dikatakan gelandangan diklasifikasikan sebagai miskin dan ditakrifkan sebagai pengemis dan pengembara. Pengemis selalunya orang yang mencari rezeki dengan meminta wang dan makanan. Boleh digambarkan pengemis ialah orang yang tidak mempunyai rumah tetap atau pekerjaan tetap dan mengemis. Nampaknya tidak konsisten dalam menangani isu gelandangan kerana menyifatkan gelandangan sebagai hanyut dan pembuat masalah.

Berdasarkan pelbagai takrifan yang ada, terdapat beberapa aspek untuk menentukan siapa yang dianggap gelandangan, dan maksudnya mungkin tidak tepat. Satu lagi punca ketidakpastian ialah statistik tentang gelandangan hanya boleh merangkumi mereka yang jelas tiada tempat tinggal. Akibatnya, gelandangan tersembunyi yang tidak mengunjungi dapur sup atau melepak di tempat awam tidak termasuk dalam statistik dan tidak dapat ditemui. Atas sebab ini, agak sukar juga untuk menggubal dasar untuk semua gelandangan.

Tiada pemahaman umum tentang gelandangan, malah di kalangan pertubuhan kebajikan yang berkaitan. Mereka menganggap gelandangan sebagai miskin dan tertakluk kepada undang-undang kelas pertengahan. Ada pula menganggap gelandangan sebagai jenayah pentadbiran dan menyerahkannya kepada polis. Menurut tinjauan DBKL, jumlah gelandangan di Kuala Lumpur kekal 1,500-2,000. Jumlah ini menunjukkan jumlah gelandangan meningkat tiga kali ganda. Menurut tinjauan jalanan 2010 di Kuala Lumpur yang dijalankan oleh sebuah pertubuhan bukan kerajaan, terdapat 1,387 gelandangan.

Penyelidikan menyatakan  terdapat tiga definisi yang sesuai untuk gelandangan:
Permata perpindahan dan peminggiran, kedua kekurangan akses kepada perumahan yang menyebabkan orang ramai kehilangan tempat tinggal atau berisiko kehilangan tempat tinggal, dan ketiga isu berkaitan perancangan dan reka bentuk yang buruk, rumah untuk fakir miskin dan miskin tegar.

Namun begitu, kisah ramai gelandangan adalah berbeza, tetapi masalah yang mereka hadapi melangkaui keperluan tempat tinggal, keselamatan dan makanan. Gelandangan menghadapi banyak kelemahan sosial yang menghalang mereka daripada berasimilasi. Mereka mempunyai akses terhad kepada perkhidmatan awam dan swasta seperti rawatan perubatan, pendidikan, pekerjaan dan juga perkhidmatan perbankan. Jika tidak mempunyai akaun bank pun, sukar untuk memohon dan mendapatkan pekerjaan.

Banyak pertubuhan bukan kerajaan dan individu menyediakan makanan dan penjagaan kepada gelandangan. Terdapat beberapa program untuk menangani masalah ini. Walau bagaimanapun, kebanyakan masa, gelandangan berada jauh dari program  kerana mereka takut dihantar ke kemudahan dan tempat perlindungan yang terperangkap.

Menurut data, kadar gelandangan meningkat dari tahun ke tahun. Penjelasan utama untuk ini boleh menjadi keadaan ekonomi yang tidak stabil dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Gelandangan akan terus hidup apabila orang ramai dan kerajaan memilih untuk mengabaikan pandemik sama sekali, tidak terjejas oleh nasib gelandangan. Sikap kejam ini berkemungkinan besar disebabkan oleh stereotaip negatif yang menyelubungi gelandangan.

Disebabkan isu ini, rakyat perlu memberi perhatian dan mengambil tindakan sewajarnya. Memandangkan dasar semasa, semua inisiatif yang menangani isu ini ditetapkan dengan fokus pada pelaksanaan jangka pendek dan bukannya pelaksanaan jangka panjang. Bilangan gelandangan tidak boleh dikurangkan dengan mudah kepada sifar, tetapi ia boleh dihadkan oleh kekurangan bilangan dan keterukan. Selain isu sosial dan kewangan.

Oleh kerana takrifan gelandangan tidak tetap, semua isu yang melibatkan gelandangan adalah tertakluk kepada undang-undang yang telah diluluskan pada tahun 1977 dan merupakan perubahan terakhir pada tahun 1985. Tujuannya adalah untuk menjaga dan memulihkan golongan gelandangan serta mencegah kelucahan awam.

Membantu golongan gelandangan juga harus menjadi tanggungjawab bersama antara kerajaan, agensi pelaksana kebajikan, NGO dan orang ramai secara keseluruhan.

Secara anekdot dapat memerhatikan semakin banyak NGO telah turun padang cuba menyokong gelandangan seperti melalui dapur sup, terutamanya sejak pandemik melanda, menyediakan makanan, potongan rambut percuma, bantuan perubatan, dan undang-undang serta perkhidmatan kaunseling.

Terdapat keperluan penting untuk mengalu-alukan penyertaan aktif dan maklum balas daripada NGO yang secara relatifnya lebih berpengalaman. Dengan cara ini, penggubalan dasar atau bantuan boleh disesuaikan dengan mereka yang benar-benar memerlukan bantuan dan jenis bantuan yang gelandangan perlukan kerana setiap orang mempunyai kisah mereka sendiri untuk diceritakan.

Persepsi lama tentang gelandangan sebagai penghanyut dan pengacau atau dapur sup menggalakkan orang ramai untuk kekal gelandangan dan menganggur tidak seharusnya menjadi arus perdana.

Terdapat beberapa strategi yang telah dibuat oleh kerajaan untuk menangani masalah gelandangan. Walau bagaimanapun, inisiatif ini nampaknya menimbulkan lebih banyak masalah daripada menyelesaikannya kerana cara ini boleh dilihat sebagai merendahkan orang yang terdedah, yang dalam kes ini adalah gelandangan. Ia menyerlahkan hakikat keperluan rangka kerja dasar yang bertujuan untuk meningkatkan keselamatan kewangan, keselamatan perumahan, keselamatan kesihatan dan peluang yang saksama untuk semua orang, kanak-kanak dan orang dewasa, tanpa mengira latar belakang mereka. Terdapat beberapa cadangan yang boleh  untuk meminimumkan isu gelandangan.

Masalah gelandangan adalah mustahil untuk dibanteras sepenuhnya tetapi ia boleh dikurangkan. Gelandangan merupakan isu yang amat membimbangkan yang melibatkan semua orang dalam sesebuah masyarakat. Setiap individu yang diikuti oleh kerajaan dan badan bukan kerajaan harus mengambil bahagian dalam mengurangkan isu gelandangan.

Seperti yang dinyatakan, terdapat beberapa sebab untuk kehilangan tempat tinggal seperti bersara atau menganggur, orang kurang upaya, masalah kesihatan mental, hutang, kemiskinan, penyalahgunaan dadah dan alkohol, mangsa jenayah dan keganasan seksual dan mangsa penderaan rumah tangga. Bermakna perlu ada cara khusus untuk menanganinya bagi memberikan penyelesaian yang terbaik dan wajar.

Ia juga penting untuk menangani kedua-dua isu sosial dan ekonomi mengenai gelandangan. Penyampaian perkhidmatan awam mesti diberikan mengikut keperluan gelandangan untuk memastikan peruntukan sumber dan perkhidmatan yang sesuai. Dasar dan program yang berkesan mesti dilakukan kepada mereka yang memerlukan melibatkan gabungan pencegahan, tindak balas kecemasan dan strategi jangka panjang.

Rancangan dalam menangani gelandangan mesti mengambil kira pelbagai kebimbangan seperti gaji rendah dan pengangguran, rumah mampu milik, bantuan penjagaan kesihatan, bantuan keperluan asas, kaunseling untuk mangsa penderaan seksual dan domestik serta diskriminasi terhadap gelandangan. Gelandangan tidak seharusnya diasingkan daripada masyarakat, mereka juga harus menerima kelebihan saksama yang dimiliki oleh orang lain seperti keselamatan kewangan, keselamatan perumahan, keselamatan kesihatan dan peluang yang serupa untuk menikmati kehidupan yang lebih baik.

Satu kumpulan kerja kementerian perlu dibentuk dengan melibatkan kementerian berkaitan seperti KPWKM, kementerian kesihatan, kementerian sumber manusia dan kementerian wilayah persekutuan, di samping perundingan daripada pihak berkepentingan penting seperti gelandangan sendiri dan NGO.

Di UK, sebagai contoh, terdapat kumpulan kerja kementerian untuk menangani dan mencegah gelandangan yang menerbitkan laporan dan kertas dasar secara tetap. Kesimpulannya, gelandangan akan tetap bertambah dengan bertambah penduduk dengan kemiskinan tegar terus bertambah dengan ekonomi yang menurun.

Diharapkan Perdana Menteri Anwar Ibrahim turut meninjau gelandangan dan membantu menyelesaikan masalah, kalau tidak Malaysia sama seperti Amerika. – 15 Januari, 2023.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen