Jauhkan politik daripada pendidikan


Mohd Fudzail Mohd Nor

BUKAN sains roket mengapa standard universiti menurun dengan ketara dengan campur tangan langsung golongan elit politik.

Ini pengalaman sendiri sewaktu menjadi karyawan tamu di sebuah universiti pantai timur, dengan menggunakan kemasukan universiti sebagai alat politik parti untuk memperdaya ketika memerintah, kononnya memperbaiki kehidupan belia dengan melahirkan bilangan graduan yang tinggi sebagai tanda generasi yang makmur, mengutamakan kuantiti berbanding kualiti.

Saya melihat kemerosotan penarafan adalah hasil langsung daripada tindakan politikus apabila ramai politikus memasuki ahli lembaga pengarah.

Tetapi adakah sesiapa yang benar-benar memberi kata dua yang rating merosot dan perlu dibaik tambah untuk meningkatkan semua? 

Tidak, proses itu diteruskan tahun demi tahun walaupun papan tanda ditulis di dinding untuk dilihat semua terutama pensyarah yang mula mencari kerja di seberang laut. 

Tiada menteri pendidikan dari 1980-an sehingga kini melakukan apa-apa untuk menahan gelongsor yang tidak dapat dikawal lagi, apatah lagi ramai lepasan SPM meninggalkan universiti untuk mencari makan dengan universiti kehilangan ramai pelajar.

Kelangsungan politik politikus mengatasi keperluan untuk memperbaharui sistem pendidikan tinggi.

Kelayakan masuk diturunkan untuk memanfaatkan bilangan pelajar, hasilnya ialah sampah masuk sampah keluar. Tidak kira sama ada menteri pendidikan itu berasal dari latar belakang politik atau akademik.

Rakyat perlu melihat dengan teliti sistem pendidikan secara menyeluruh, bukan sahaja di peringkat pengajian tinggi tetapi secara keseluruhannya kalau ada masa. 

Sistem yang jujur dan berlandaskan merit mesti diwujudkan dan bukan hanya di peringkat pelajar, malah di kelas pengajaran serta di peringkat kuliah dan pengurusan akademik. 

Masih adakah ahli akademik yang berkaliber seperti dahulu yang boleh dibanggakan? Ada tetapi berkurangan dengan penurunan kualiti berbanding kuantiti.

Pada keseluruhan rakyat mesti menerima  pendekatan yang jujur dan ikhlas untuk mengelakkan politik, barulah reformasi dan transformasi sebenar boleh berlaku.

Jika itu tidak dilakukan masih akan mengadakan perbahasan yang sama 10 tahun ke depan dan tidak ke mana. Terus merosot dan di harapkan menteri pelajaran bergelumang dengan masalah ini.

Timbul perdebatan sama ada ahli akademik kerjaya atau orang luar akademik perlu dilantik sebagai menteri pelajaran?

Mari kita bincang isu ini dalam konteks kualiti universiti yang semakin merosot dan menurun.

Isu sama ada menteri pelajaran harus datang dari latar belakang akademik memberi tumpuan kepada persimpangan dasar awam dan pendidikan tinggi.

Menteri pelajaran melakukan kerja yang luar biasa namun sering terlihat antara wacana yang bermaruah dan ilmiah, dan riuh rendah, mengepam penumbuk, slogan politik dan perhimpunan, bercampur baur.

Menteri pelajaran mesti tegas dan tidak mengikut orang ramai mahupun politikus yang mementingkan survival.

Apa yang lebih kritikal ialah pengambilan khusus yang dilekatkan oleh media dengan menteri pelajaran sepatutnya menjadi ahli akademik dan bukannya ahli politik.

Sungguh mengecewakan, faktor yang paling tidak penting yang menyumbang kepada krisis semasa dalam pendidikan tinggi.

Umum mengetahui terdapat berpuluh-puluh sebab lain yang menggerunkan mengapa kualiti universiti awam merosot secara drastik selama beberapa dekad.

Harus segera kembali pada dasar tanpa politik.

Campur tangan politik dengan kekurangan kemahuan politik dalam kalangan pembuat keputusan utama di peringkat universiti dan kementerian pelajaran terlalu sukar untuk ditembus.

Naib canselor adalah simbol yang boleh dilihat oleh reputasi universiti.

Daripada memanjangkan naratif menteri pelajaran harus dari kalangan akademik, harus dibahaskan mengapa terlalu ramai naib canselor dari cendekiawan, individu yang beretika, orang yang berintegriti, intelektual awam, mahupun pemikir yang mempunyai visi jangka panjang falsafah untuk bangsa dan negara.

Perbahasan harus tertumpu kepada kepimpinan universiti dan campur tangan politik, bukannya isu cetek latar belakang akademik atau politik menteri.

Cuba fikirkan, apakah jenis naib canselor yang harus memimpin universiti awam pada hari ini? Dari sektor mana naib canselor harus datang dan berapa lama pengalaman? 

Apakah jenis pengalaman profesional akademik yang perlu dimiliki sebelum menerajui universiti?

Patutkah naib canselor itu lelaki atau perempuan, berumur atau muda. Melayu atau bukan Melayu?

Tanda tanya menyerlahkan isu yang lebih serius tentang krisis pemikiran negara apabila dikaitkan dengan kepimpinan di universiti yang serba tidak kena.

Apalagi peranan yang dimainkan oleh universiti dalam pembinaan negara untuk jangka masa panjang.

Walaupun seorang profesor atau cendekiawan dilantik sebagai menteri, tidak ada jaminan ulama ini akan memimpin dengan penuh integriti, tanpa agenda politik.

Tidak ada jaminan menteri cendekiawan tidak akan melantik kroni politiknya ke jawatan kepimpinan tertinggi universiti untuk menjaga kepentingan.

Masalah yang timbul di universiti bukanlah siapa menterinya, seperti bagaimana kementerian dan agensi pengajian tinggi lain campur tangan dalam perincian akademik dan sumber manusia dalam menjalankan tugas universiti.

Campur tangan politik, ketidakjujuran akademik, kekurangan autonomi universiti, kawalan birokrasi yang tegar oleh agensi akreditasi, dan sindrom profesor kangkong yang semakin meluas sedang melanda kebanyakan universiti, satu perkara tidak ramai membicarakannya.

Saya mendapati ramai pensyarah yang jujur tetapi dianaktirikan dan dibiarkan kerana tidak pandai mengampu. Bukan kroni dan rakan sepermainan.

Kalau melantik seorang ahli akademik sebagai menteri tidak bermakna akan mempunyai kemahuan politik untuk menangani masalah campur tangan.

Tidak dapat dinafikan, universiti awam banyak dipolitikkan oleh politikus dan ahli akademik yang menjaga kepentingan.

Tidak hairan ramai pensyarah sama ada berhenti daripada akademik atau berhijrah keluar negara selain gaji yang lebih tinggi.

Pensyarah berputus asa untuk menjadi cendekiawan atau semata-mata untuk membuat perubahan dalam masyarakat.

Kekurangan kemahuan politik telah mendorong beberapa pemikir terbaik keluar negara seperti yang saya temui di UAE, New Zealand, Australia dan Britain.

Boleh dikatakan sangat sedikit yang tinggal dalam sistem yang mengekalkannya dan bilangan ini semakin berkurangan bersama tahun.

Sia-sia untuk mengesyorkan menteri menjadi ahli akademik melainkan naratif campur tangan politik dan kemahuan politik terus hidup dalam wacana harian.

Perkara yang paling tidak penting dalam gambaran yang lebih besar mengenai krisis pendidikan tinggi bila difikirkan.

Mungkin juga seorang menteri yang mempunyai niat terbaik akhirnya terjebak dalam permainan politik partisan kerana kekurangan kemahuan politik yang mengganggu.

Lebih baik menteri pelajaran yang mempunyai kemahuan politik untuk menghapuskan sikap biasa-biasa di universiti harus kekal.

Menteri pelajaran tanpa mengira latar belakang ilmu khusus, profesional, jantina, umur, etnik dan usia boleh dilantik dengan mementingkan ilmu.

Rasanya mempunyai integriti untuk menamatkan subordinasi politik pengurusan universiti tertinggi dari naib canselor, timbalan naib canselor dan lembaga pengarah kepada politik partisan.

Namun sukar apabila politik terus menguasai.

Rakyat berharap akan menamatkan budaya naungan politik dan kesetiaan kepada ahli politik yang begitu berleluasa di kalangan kepimpinan tertinggi universiti awam.

Dan memahami peranan rumit yang dimainkan dalam pembinaan negara terutama kepentingan yang lebih jauh ke hadapan oleh universiti.

Majoriti mahukan menteri pelajaran yang mempunyai kemahuan politik untuk menghormati dan melibatkan universiti secara kritis dan dinamik.

Penting untuk pengurusan universiti tertinggi mesti memperkasakan diri untuk berautonomi dan menjauhi budaya mengikut politikus yang menghapuskan pemikiran kritis di kampus.

Menteri pelajaran seharusnya mendekati lebih banyak organisasi masyarakat sivil yang berfikiran pembaharuan untuk lebih memajukan keintelektualan.

Cara terbaik untuk mendapatkan lebih banyak maklum balas daripada pensyarah, pentadbir universiti dan pelajar tentang masalah yang mereka hadapi untuk diselesaikan. 

Lebih utama untuk maklumat langsung tentang tahap ketidakjujuran akademik seperti plagiarisme dan pengarang bersama paksa, budaya toksik buli akademik dan gangguan seksual yang dihadapi sesama akademik mahupun terhadap pelajar.

Pensyarah mesti dilibatkan tentang perasaan tentang universiti dan obsesi kementerian terhadap kedudukan universiti dengan ranking.

Obsesi ini buat pensyarah semakin menjadi penghalang kepada kualiti penyelidikan, pengajaran dan penerbitan.

Walaupun semua yang dihujahkan wajar dan patut dipertimbangkan, kelemahan asas dalam pendidikan Malaysia adalah ketoksikan ketuanan-isme yang telah meresap ke setiap sudut dan ceruk pentadbiran negara.

Hanya apabila negara dibersihkan daripada racun itu barulah perubahan menjadi lebih baik boleh dilakukan.

Sehingga itu, setiap idea masuk akal yang muncul tidak akan dipertimbangkan kerana walaupun berbuat demikian sebagai latihan akan menakutkan majoriti yang diambil alih oleh kaum dan agama sebagai segala-galanya dan akhir semua kewujudan.

Segala-galanya dan apa sahaja berkaitan dengan politik, yang kemudiannya dipermainkan kepada kaum dan agama. Ini sudah menjadi budaya sejak sekian lama. 

Keseluruhan isu brain drain dengan ramai yang gembira jika semuanya berada pada tahap yang sama untuk masa depan yang lebih baik, terutamanya untuk anak-anak mereka.

Sebab itulah kemunculan parti-parti politik agama dan banyak juga turut menyelinap ke dalam sistem pendidikan.

Golongan elit hanya akan menjauh dan mereka semacam tidak tersentuh kerana kekayaan mereka.

Itu menyebabkan orang lain menghadapi bebanan penuh gelombang hijau, yang akan menjadi Malaysia Baharu masa depan. Hanya masa akan menentukan.

Oleh itu, perubahan dalam sistem pendidikan tidak akan berlaku.

Satu-satunya jalan ke hadapan ialah mempunyai satu sistem untuk semua tanpa sekolah Cina dan Tamil seperti pejuang bahasa impikan.

Sekali lagi, itu tidak berdaya maju secara politik atas sebab-sebab yang jelas, iaitu hak sama rata untuk semua rakyat Malaysia. 

Kita perlukan kerajaan yang sanggup mengambil tindakan walaupun mendapat bantahan daripada jaguh kampung. Ini mungkin langkah yang tidak popular, tetapi orang Melayulah yang akan mendapat keuntungan dengan berdaya saing di peringkat global.

Diharapkan, dijauhkan politik daripada pendidikan untuk menyegarkan dunia akademik dengan pembaharuan dan menampakkan tahap yang lebih tinggi. – 8 Januari, 2023.
 

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen