Pemulihan ekonomi kena ambil peduli golongan M40


MALAYSIA memerlukan sebuah sistem ekonomi yang mempedulikan golongan M40.

Setiap kali idea subsidi atau bantuan bersasar dibincangkan di media, golongan M40 kebiasaannya tidak diberi perhatian, walaupun mereka turut terkesan akibat beban percukaian dan tidak menerima bantuan tunai sepertimana golongan B40.

M40 dikategorikan sebagai isi rumah berpendapatan RM4,850 hingga RM10,959 sebulan.

Sebuah keluarga yang berpendapatan RM4,850 di Kuala Lumpur dianggap sebagai M40, sama seperti keluarga lain di Kota Bharu. 

Tetapi, hakikatnya, kos sara hidup lebih menekan keluarga di kawasan bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, apatah lagi jika mempunyai tanggungan yang banyak. 

M40 juga menerima tekanan sistem percukaian, di mana ramai pakar ekonomi mengatakan kadar cukai Malaysia tidak adil bagi sebilangan besar individu M40.

Justeru, adalah dicadangkan agar satu lagi kategori diperkenalkan iaitu “M40 bawahan” (lower M40) yang dijangka meliputi 50% isi rumah M40. 

Golongan ini sepatutnya menerima manfaat sama seperti golongan B40. Ini termasuk subsidi minyak dan Bantuan Sara Hidup.

Bantuan kerajaan juga seharusnya berdasarkan bilangan tanggungan dan lokasi tempat tinggal sesebuah isi rumah, bagi mengambil kira faktor inflasi tempatan. 

Justeru, sebuah keluarga di Kuala Lumpur sepatutnya menerima bantuan tunai yang lebih tinggi. 

Pada masa yang sama, sistem cukai pendapatan Malaysia harus distruktur semula supaya golongan M40 bawahan ini tidak dicukai secara berlebihan.

Bawah pentadbiran kerajaan perpaduan yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim, saya percaya dasar ekonomi negara akan direform supaya menjadi lebih adil dan peduli. 

Ini amat penting bagi kita memulihkan ekonomi negara dan mengeluarkan rakyat dari bebanan kos sara hidup. – 4 Januari, 2023.

* Faiz Fadzil, ahli Jawatankuasa Amanah Nasional.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen