Kuasa politik Melayu terancam


MENATAP sinaran mentari 2023 yang redup menyimbah cahayanya, teringat saya kata-kata mutiara Hamka.

Bangunlah kasih, umat Melayu,

Belahan asal satu turunan,

Bercampur darah dari dahulu,

Persamaan nasib jadi kenangan.

Jika rangkap pantun ‘Di Atas Runtuhan Kota Melaka’ ini menjentik sanubari pembaca, ini kerana ia menyentuh soal yang sangat penting untuk dibincangkan.

Itulah dia persoalan nasib bangsa Melayu di tanah air.

Malangnya pula, pada zaman post-truth ini yang sarat dengan pemuja amalan sosialis liberal yang songsang, kalau saja seseorang itu mula bercakap soal Melayu, maka berlegarlah segala gelaran buruk kononnya si penutur itu rasis, ekstremis dan ‘supremacist’.

Kita semua tidak boleh memesongkan hakikat bahawa kedudukan Melayu sekarang ini sedang terancam. Ancaman ini pula datang dari aspek kenegaraaan paling penting, iaitu politik. Maksud di sini, kuasa politik orang Melayu sedang diancam.

Soalnya, benarkah kuasa itu sedang diancam? Siapa pula yang memberi ancamannya? Apa kesannya jika kuasa politik Melayu diancam?

Bagi menjawab persoalan ini, kita wajar meneliti situasi semasa Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Suka atau tidak, hakikatnya adalah PRU15 merupakan perang ideologi. Di satu sudut, Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) menjulang ideologi nasionalisme, mereka menjadikan perjuangan Melayu-Islam sebagai agenda. Soal retorik atau tidak, itu kita letak ke tepi dahulu, tapi begitulah realitinya.

Sementara itu, Pakatan Harapan (PH) pula sebagai parti liberal-sosialis, mereka cenderung mengangkat perjuangan sama rata, sama rasa antara semua kaum tanpa mengambil kira keutamaan Melayu sebagai penduduk majoriti tanah air.

Buktinya?

Dalam perlembagaan DAP, ada 18 matlamat parti itu. Dalam kesemua matlamatnya, langsung tidak disebut soal Melayu. Sebaliknya, kata kunci mereka adalah demokrasi sosial; rangka kerja sekular; kebebasan beragama sebagai hak asasi; peluang saksama dalam pengagihan kekayaan ekonomi, memperjuangkan pilihan raya kerajaan tempatan (PBT), malah dalam isu pendidikan semuanya haruslah berdasarkan merit semata-mata. [1)

Dalam PRU15, PH yang ada DAP di dalamnya menang 82 kerusi Parlimen. Daripada jumlah itu, PKR menang 31 kerusi, DAP (40) dan Amanah (8), diikuti UPKO (2) dan Muda (1).

PN pula 73 kerusi Parlimen dengan Bersatu 30, manakala PAS menang 43 kerusi Parlimen. BN menang 30, termasuk MCA (2), MIC (1) dan PBRS (1).

Baik, di atas adalah jumlah kerusi dimenangi setiap parti. Bagaimana pula jumlah rakyat yang memilih dan mengundi mereka? Berapa ramai orang Melayu yang merupakan kumpulan etnik terbesar di Malaysia yang mengundi setiap parti?

Menurut laporan portal, gabungan PH-BN yang membentuk kerajaan campuran sekarang, cuma meraih 44 peratus sokongan pengundi Melayu. Pecahannya adalah 33 peratus Melayu mengundi BN, manakala cuma 11 peratus pengundi Melayu memangkah PH.

PN pula menyaksikan 54 peratus orang Melayu menyokongnya.

Sekarang, suara orang Melayu dalam Parlimen, yang mana 54 peratus mereka mengundi PN yang beraliran kanan, kini cuma berada di blok pembangkang.

Sedangkan, PH yang ditolak Melayu dengan mendapat cuma 11 peratus undi mereka, setelah membuat penjajaran dengan BN yang cuma mendapat 33 peratus undi Melayu, kini menjadi kerajaan.

Dengan keberadaan DAP dalam kerajaan sekarang, yang jelas langsung tidak memberi keutamaan terhadap orang Melayu dalam Perlembagaan parti itu, maka terjaminkan kedudukan dan hak Melayu negara ini seperti dipasak Perlembagaan?

Tambahan pula, dengan segala tawaran untuk memusatkan kuasa, maka perdana menteri kini mendapat seokongan dua pertiga ahli Dewan Rakyat. Tidak mustahil dengan sokongan sebegitu, maka agenda-agenda yang meresahkan seperti gerrymandering serta perjuangan DAP mengadakan semula pilihan raya kerajaan tempatan akan disokong.

Apakah kesannya terhadap orang Melayu?

Tepuk dada tanyalah selera. Dengan gerrymandering atau perubahan sempadan pilihan raya, maka pengundi-pengundi Melayu akan dicaturkan kawasan Parlimen masing-masing, supaya selepas ini seberapa ramai pun pengundi Melayu keluar mengundi, kuasa politik tetap berpihak kepada PH.

Dengan pilihan raya kerajaan tempatan (pilihan raya PBT) pula, Dr Mahathir Mohamad sewaktu program Bicara Minda di Shah Alam pada 22 Oktober 2019, mengulas risiko perpecahan rakyat berasaskan kaum akibat pelaksanaan pilihan raya PBT.

Kata beliau, jika pilihan raya PBT dibuat: “Kita iktiraf bahawa bandar itu, kebanyakan penduduknya orang Cina. Jadi kalau kita ada pilihan raya bagi bandar dan luar bandar, maka kita pecahkan negara kita pada dua pihak iaitu satu bandar dan satu lagi luar bandar. Kita nak supaya ada ‘interplay’ antara bandar dan luar bandar. Masa belum tiba yang mana penduduk kita bercampuran dengan cara terbaik. Sekarang ini kita terasing antara satu sama lain. Bandar satu bangsa, dan luar bandar lain bangsa. Ini tidak sihat bagi negara kita.”

Nah, tepuk dada tanya selera. Adakah parti-parti politik yang menjulang Melayu-Islam masih mahu berbalah itu dan ini sesama sendiri, sedangkan nasib kaum majoriti di tanah air di ambang risiko?

* Marzuki Yahya, ketua setiausaha Gerakan Tanah Air (GTA).

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen