Komuniti perniagaan harap Anwar bawa kestabilan, kembalikan keyakinan pelabur


Alfian Z.M. Tahir

Pemilik perniagaan dan peniaga mahu Perdana Menteri Anwar Ibrahim memperbaiki ekonomi secepat mungkin untuk memulihkan perniagaan dan memastikan mereka bangkit semula. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 November, 2022.

KOMUNITI perniagaan mahu Perdana Menteri Anwar Ibrahim memperbaiki ekonomi negara secepat mungkin untuk mereka bangkit semula.

Mereka berkata untuk melakukan itu Anwar mesti mewujudkan kestabilan dan mendapatkan semula keyakinan pelabur asing.

Pada masa sama kerajaan baharu juga mesti menggunakan sumber tambahan untuk usahawan, tambah mereka.

“Kami tahu Anwar mempunyai potensi. Beliau juga seorang yang dikenali dan sebab itu kami berharap kami dapat membina kestabilan di negara ini yang merupakan ramuan terpenting,” kata Teh Kee Sin yang pernah mengetuai Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana (SMEA) ).

“Tanpa kerajaan yang stabil, kita tidak akan menarik pelaburan asing. Orang ramai tidak akan datang untuk melabur jika kita terus menukar kerajaan setiap tahun. PKS sangat mementingkan kestabilan dan berharap ini dapat meletakkan segala-galanya.

“Lebih-lebih lagi kami berada pada tahap pemulihan. Selepas dua tahun penutupan, perniagaan cuba mendapatkan momentum semula. Kami berharap kabinet baharu dapat membantu kami dengan sumber tambahan,” kata Teh.

Tambah Teh satu lagi halangan yang perlu dihadapi oleh Anwar ialah kelemahan ringgit.

Beliau berkata adalah sukar bagi PKS untuk bersaing dengan perniagaan asing jika ringgit terus jatuh.

“Pada masa ini ramai dalam kalangan rakyat kita sendiri akan ke Singapura untuk mencari pekerjaan kerana mereka boleh mendapat pendapatan yang lebih apabila mereka pulang ke tanah air. Ia tidak baik untuk kami di sini kerana kami tidak boleh bersaing.

“Anwar perlu cuba membetulkan ringgit. Ini satu lagi cabaran baginya kerana dia mesti mencari jalan untuk mengukuhkan ringgit kita,” kata Teh.

Anwar, 75, mengangkat sumpah pada Khamis lepas di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menamatkan kebuntuan selepas pilihan raya Sabtu lepas.

Kumpulan perniagaan mahu Perdana Menteri Anwar Ibrahim mewujudkan kestabilan dan mendapatkan semula keyakinan pelabur asing. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 November, 2022.

Elakkan ketidakpastian

Komuniti perniagaan sebelum ini melahirkan kebimbangan terhadap kelewatan dalam membentuk kerajaan baharu.

Mereka berkata kelewatan itu akan menghalang pemulihan ekonomi negara yang dilanda pandemik kerana ketidaktentuan membuat ahli perniagaan berasa bimbang.

Tiada ahli perniagaan, domestik atau antarabangsa seperti ketidaktentuan, kata Presiden Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Voon Chin Leong kepada The Malaysian Insight.

“Siapa yang berani masuk (untuk melabur) apabila semua orang tidak pasti apa yang akan berlaku seterusnya?.

“Selepas pilihan raya umum Sabtu lepas, komuniti perniagaan kini mencari persekitaran untuk berniaga,” tambahnya.

Presiden Persatuan PKS Malaysia Ding Hong Sing yang bersetuju dengan Voon berkata komuniti perniagaan kini menantikan Anwar dan kerajaannya.

Beliau berkata ketiadaan kerajaan dan potensi ketidaktentuan politik boleh mencetuskan aliran keluar modal asing.

Teh dalam pada itu turut menasihatkan Anwar untuk melihat dengan teliti isu kekurangan buruh dan cuba menyelesaikan pertikaian itu secara baik.

“Kita melihat tiga kerajaan dalam dua tahun kebelakangan ini dan setiap kali ia berubah, dasar juga berubah. Dalam kes ini, isu kekurangan buruh tidak pernah diselesaikan.

“Apabila perkara itu hampir selesai, kerajaan lain muncul dan kami terpaksa memulakan semula. Ini tidak baik untuk perniagaan kerana tanpa tenaga kerja yang mencukupi, perniagaan tidak dapat berfungsi pada tahap optimumnya.

“Anwar mesti menangani isu ini,” katanya,

Dalam sidang media pertamanya selepas pelantikan itu Anwar menegaskan pentadbirannya akan memberi tumpuan kepada ekonomi dan juga untuk menjaga kesejahteraan semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama atau wilayah. – 26 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen