Perpecahan mengikut garis kaum dan agama mesti berakhir


Mohd Fudzail Mohd Nor

SAYA teringat pada tahun 1988 ketika saya terlibat dalam reformasi kerana Anwar Ibrahim dibuang dari timbalan perdana menteri, walaupun bekerja dengan TV3. Ramai dari TV3 melibatkan diri dan saya antara kepala yang bersuara lantang dan berani.

Saya digantung kerja dan meneruskan kempen PRU12 ke Rompin sebagai wakil PAS. Pada waktu itu, saya dijejaki oleh SB yang sentiasa mengekor saya dan mereka memberi amaran, tiada siapa yang mahu mengambil saya bekerja kerana menentang kerajaan. Telefon saya turut diawasi tetapi saya tidak peduli.

Pada waktu PRU saya terus berkempen di kampung dan desa di Kuala Rompin sebagai anti-Mahathir dengan memasuki kempen PAS. Meneruskan penulisan melalui blog kerana akhbar telah menyekat tulisan saya dan dianggap oleh seorang wartawan sebagai derhaka.

Akhirnya saya dibuang dari TV3 setelah digantung dengan kerja tanpa jawatan dan tugas. Saya menerima dengan lapang dan berhijrah ke Arab Saudi walaupun dikejar oleh polis kerana tulisan saya yang marah terhadap kerajaan. Di Riyadh saya meneruskan tulisan di blog seperti Mahazalim dan menarik perhatian ramai. Selain menulis sastera untuk cerpen, sajak dan artikel.

Saya ditawarkan bekerja di Dubai, UAE pada tahun 2000 sebagai ketua IT dan Telekomunikasi kerana bos Dubai Internet City, seorang Emirati juga menyokong Anwar Ibrahim.

Di Dubai saya bertemu Anwar Ibrahim yang datang dua kali ke rumah dan banyak kali pertemuan. Saya menjadi seorang penyokong reformasi bersama ramai rakan di Dubai dan rumah saya menjadi tempat pertemuan semua pemimpin pembangkang.

Saya terus anti-Umno dan kerajaan sehingga Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri semula dan mula perlahan disebabkan usia dan kerja yang bertambah sehingga menjadi OKU disebabkan angin ahmar pada Ogos 2018.

Diucapkan tahniah kepada Anwar kerana menunjukkan kepimpinan yang hebat dalam tempoh negara kita yang tidak menentu, di mana terdapat kuasa-kuasa di luar sana yang bersedia untuk melihat negara yang indah ini hangus jika tidak berjaya.

Sejarah juga akan mencatatkan dengan penuh rasa bangga bahawa rakyat Malaysia bersikap tenang dan bermaruah kerana mengetahui bahawa Yang di-Pertuan Agong di sisi mereka.

Ini membuktikan dan menunjukkan raja berperlembagaan boleh muncul semasa persimpangan kritikal sesebuah negara untuk menjadi penimbang tara yang adil dan tegas.

Agong berbuat demikian apabila baginda menolak 115 tandatangan pengerusi Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin kerana baginda mempunyai perasaan dekat dengan tanah.

Ahmad Zahid Hamidi, pengerusi BN, kemudiannya mengeluarkan surat tergempar kepada Istana menafikan BN menyokong Muhyiddin Muhyiddin menjadi PM.

Oleh itu, tandatangan BN tidak sah menyebabkan beliau tidak dapat ditabalkan sebagai PM. Muhyiddin dan Presiden PAS Abdul Hadi Awang tidak memihak kepada diri mereka sendiri apabila menolak mentah-mentah nasihat Agong untuk bekerjasama dengan Pakatan Harapan dalam membentuk kerajaan perpaduan.

Hari ini, kedua-duanya bergabung untuk menutup 25 tahun yang penuh dengan harapan dan keputusasaan, penyokong dan pengkhianat, kejayaan sekejap, pemenjaraan dan serangan oleh mereka yang dijangka dilindungi.

Akhirnya, Anwar telah berenang di lautan, selamat dari ribut, dan bertarung dengan baik. Dengan kesungguhan dan keazaman yang tidak putus-putus, telah mencapai kemuncak dan di bawah Anwar, Malaysia yang bersemangat menanti untuk memimpin.

Itu adalah bahagian yang mudah.

Di hadapan Anwar terdapat banyak cabaran dan perangkap, yang terbesar dan segera ialah penyembuhan sebuah negara di ambang perpecahan. Jika seorang lelaki boleh menyebabkan keretakan sedemikian, maka lelaki lain pasti boleh membawa kesatuan.

Perpecahan mengikut garis kaum dan agama mesti berakhir, yang terbaik mesti dipilih untuk berkhidmat kepada yang lain. Apabila kita bergerak ke hadapan, jangan sekali-kali kita lupa bahawa kita pernah menjadi syurga di bumi yang kini boleh kita bangkitkan semula.

Jalan di hadapan mempunyai bahagian yang penuh dengan batu dan duri, di mana orang-orang yang mengaku diri bertakwa dan rakan-rakan mereka menunggu dengan belati dan racun untuk mencapai tujuan yang mementingkan diri sendiri.

Saya pernah menghadapi dan mengatasi ancaman seperti itu sebelum ini, saya akan melakukannya lagi.

Namun tanggungjawab itu bukan milik Anwar seorang. Setiap rakyat berkongsi visi, Anwar, bersama-sama kita boleh memenuhi impian yang hampir setiap rakyat Malaysia simpan dalam dadanya.

Boleh dilihat  jelas angkuh dan tidak bertanggungjawab PN memandangkan mereka mempunyai lebih sedikit kerusi daripada Harapan dan negara berada dalam senario yang tidak stabil, tetapi mereka tidak berada dalam kedudukan untuk menentukan syarat.

Hakikat  beberapa tandatangan ternyata tidak sah, mendedahkan kepada Agong bahawa langkah-langkah licik mungkin telah digunakan untuk memperolehnya.

Ini akan lebih meyakinkan Agong yang PN bukanlah gabungan yang ideal untuk memimpin negara. Jelas sekali bahawa ahli parlimen BN bertanggungjawab untuk mematuhi keputusan pengerusi mereka dan Majlis Tertinggi Umno mengenai siapa yang akan ditawarkan sokongan dan mereka perlu bertindak sebagai entiti kolektif.

Penandatanganan akuan berkanun (SD) oleh 10 ahli parlimen penyangak daripada BN yang menyokong Muhyiddin dan PN adalah sama seperti melompat ke pihak PN dan kerana undang-undang anti-lompat kini telah dilaksanakan, mereka boleh dikenakan tindakan tatatertib dan kehilangan kerusi dan pencetus pilihan raya kecil.

Kemungkinan dengan ancaman ini mereka kembali berlari ke Zahid dengan ekor di antara kaki, menyesal dan menarik SD mereka sehingga memberikan Anwar nombor yang diperlukan untuk membentuk kerajaan perpaduan.

GPS dan GRS kini telah mengikutinya dan berikrar menyokong Anwar dan Harapan kerana ia adalah kepentingan mereka untuk menjadi sebahagian daripada kerajaan persekutuan.

Jadi, nampaknya Anwar telah mendapat majoriti yang secukupnya selepas semua, terdiri daripada Harapan, Muda, BN, Warisan, GPS, GRS serta beberapa ahli parlimen lain.

Alangkah baiknya filem yang ditonton oleh Anwar dengan popcorn ternyata mempunyai pengakhiran yang menggembirakan.

Buat Anwar, saya sebagai seorang OKU dan telah berusia, semasa mengharungi arus tadbir urus yang bergelora dengan teman sekamar bersikap aneh yang hati dan fikirannya mungkin tidak bersama pada setiap masa, jika ada, lakukan beberapa perkara dari awal lagi.

Harus bina perpaduan antara parti sebagai keutamaan utama dengan mendapatkan persetujuan mengenai senarai pendek prinsip operasi pasukan. Menyatakan prinsip-prinsip operasi pasukan yang akan mengikat kabinet sebagai satu pasukan dan apakah  kabinet tidak akan lakukan untuk menjengkelkan dan memburukkan satu sama lain.

Berikutnya, ingat pada setiap masa bahawa misi adalah untuk memperbaharui institusi yang rosak akibat penyalahgunaan, penyelewengan, pengabaian dan racun hambar, tidak berbau yang dipanggil ‘ketuanan’, ketuanan bangsa dan agama.

Lakukan secara sistematik, satu langkah pada satu masa, memilih setiap langkah untuk kesannya terhadap negara secara keseluruhan. Sampaikan tindakan dengan bercakap terus kepada orang ramai sekerap yang boleh.

Semasa melakukan kedua-dua perkara di atas, ingatkan diri setiap hari bahawa Anwar adalah perdana menteri untuk semua rakyat Malaysia, sesuatu yang sangat mudah dilupakan apabila digoda oleh naluri puak dan tarikan partisan.

Apa yang diwakili Anwar adalah ukuran cahaya ke hadapan. Kerajaan dengan Harapan sebagai rakan kongsi majoriti adalah satu-satunya cara kita boleh bergerak ke hadapan untuk masa depan yang lebih baik yang merangkumi semua rakyat Malaysia.

Perbualan gila tentang meninggalkan negara jika PN masuk adalah berlebihan. Masa depan terdekat untuk semua lebih pasti dan stabil.

BN penting dalam memastikan ini berjaya walau berada dalam keadaan huru-hara. Presiden Umno mesti pergi ke mesyuarat agung tahunan yang seterusnya kerana mempunyai talian hayat kuasa. Jangan sia-siakan untuk kepentingan peribadi dan hilang pandangan tentang erti mentadbir Malaysia.

PN khususnya PAS sudah tentu, melambungkan kemarahan namun tolong buat secara tertutup seperti yang Hadi mahu lakukan. Tiada demonstrasi jalanan, tiada peningkatan retorik jahat kerana ramai telah melakukan Donald Trump dan meyakinkan pengikut bahawa PN telah menang apabila nombor berkata berbeza.

Terima keputusan ini sebagai kehendak Tuhan dan teruskan. Islam tidak akan dihancurkan, komunis tidak mengambil alih pemerintahan, dan agama lain hanya mahu dibiarkan bersendirian untuk meneruskan cahaya kehidupan.

Rasanya Anwar menunjukkan kecekalan yang melampau untuk sampai ke tempatnya. Anwar mewarisi negara yang berpecah belah, struktur ekonomi yang mahal, dan sistem naungan lama yang tertunggak untuk perubahan.

Terdapat terlalu banyak gajah di dalam bilik yang memerlukan lawatan semula. Peranan Anwar membawa cabaran, tugas segeranya adalah untuk mengenal pasti kepimpinan yang betul. Pengajaran yang diambil daripada rejim terdahulu memberitahu mesti fokus pada agenda bersatu dan bukan hanya Harapan.

Dengan kelembapan global yang dijangkakan, negara perlu menavigasinya dengan berhati-hati. Sememangnya secara strategik, meritokrasi mesti diutamakan. Sama ada Anwar boleh berani dan cukup berani untuk membuat perubahan tinggal untuk dilihat.

Itulah harapan kepada perdana menteri ke-10 dan saya menawarkan diri sebagai pekerja OKU yang mempunyai pengalaman berniaga secara antarabangsa selama 20 tahun, itu pun jikalau mempunyai ruang.

Dengan harapan, Malaysia akan terus maju untuk bersaing di peringkat global dengan matang dan tabah! – 26 November, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen