Peniaga bimbang kemelut kerajaan jejas perniagaan, ekonomi  


Angie Tan

Kemelut politik mewujudkan ketidaktentuan yang menyebabkan pelabur hilang keyakinan untuk melabur dalam negara dan menjejaskan komuniti perniagaan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 November, 2022.

KELEWATAN dalam pembentukan kerajaan persekutuan baharu akan menghalang pemulihan ekonomi negara yang terjejas akibat pandemik kerana ketidaktentuan menjadikan ahli perniagaan gelisah, kata komuniti perniagaan.

Tiada ahli perniagaan, domestik atau antarabangsa, seperti ketidaktentuan, Presiden Persekutuan Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Voon Chin Leong memberitahu The Malaysian Insight.

“Siapa yang berani masuk (untuk melabur) apabila semua orang tidak pasti apa yang akan berlaku seterusnya.

“Selepas pilihan raya Malaysia baru saja diadakan, komuniti perniagaan kini mencari persekitaran sesuai untuk berniaga.

“Apa yang mereka cari ialah kestabilan politik dengan parti politik dan ahli politik sama-sama menjadikan pembangunan ekonomi negara sebagai keutamaan mereka,” katanya.

Voon berkata rakyat akan terus bekerja dan menjalani kehidupan, tidak kira siapa yang berada dalam kerajaan tetapi jika ada kerajaan yang stabil, ia akan mewujudkan persekitaran yang lebih baik yang mana ia akan menarik pelaburan asing.

Presiden Persatuan PKS Malaysia Ding Hong Sing bersetuju dengan Voon, berkata komuniti perniagaan menantikan pelantikan perdana menteri baharu dan kerajaannya.

Beliau berkata ketiadaan kerajaan dan potensi ketidaktentuan politik hanya boleh mencetuskan aliran keluar modal asing.

“Aliran masuk juga tiada ke negara ini,” tambahnya.

Ding berkata, semakin lama pencarian perdana menteri berlarutan, semakin buruk keadaan ekonomi negara.

“Pelabur asing mencari kestabilan politik sebelum mereka memutuskan sama ada untuk masuk dan melabur.”

Beliau berkata pertukaran perdana menteri yang kerap, seperti yang berlaku di Malaysia dalam tempoh empat tahun lepas, telah membawa kepada ketidaktentuan dalam dasar dengan seorang perdana menteri tidak bersetuju dengan dasar pendahulu yang baru digantinya.

Ding berkata ekonomi negara masih belum pulih daripada wabak itu, jadi kerajaan yang stabil akan menjadi kunci utama kepada pemulihan.

“Orang perniagaan mahu kebuntuan ini diselesaikan secepat mungkin, tanpa pernah kembali kepada kerajaan flip-flop yang berkuasa selama 22 bulan.”

Tony Khor Chong Boon, presiden Persekutuan Persatuan Syarikat Permotoran & Kredit Malaysia (FMCCAM), berkata sebarang kelewatan selanjutnya dalam membentuk kerajaan baharu bukan sahaja menghalang pelabur asing daripada datang, perniagaan tempatan juga akan bimbang untuk membuat pelaburan selanjutnya.

Khor berkata sikap tunggu dan lihat pelabur asing memberi kesan kepada perniagaan tempatan.

“Sesetengah perniagaan tempatan telah menunggu untuk membuat pelaburan mereka.”

Khor berkata adalah menjadi hasrat setiap ahli perniagaan untuk kerajaan yang stabil dan mesra perniagaan selepas pilihan raya.

“Kerajaan yang stabil membawa masyarakat yang stabil dan membolehkan ekonomi pulih dengan cepat.”

Hong Chee Meng dari Gabungan Persatuan Pedagang Pelbagai Barangan Malaysia berkata kerajaan yang stabil juga boleh menghentikan kejatuhan ringgit.

“Dilema semasa yang dihadapi oleh kami peniaga runcit ialah kebanyakan produk yang kami kendalikan adalah diimport.

“Kejatuhan nilai ringgit menyebabkan kos barangan import menjadi mahal.”

Hong berkata pengilang pada masa ini takut untuk menaikkan harga dan jika barangan yang mereka jual meningkat sebanyak 10 sen, mereka lebih suka menyerap kenaikan itu daripada menetapkan semula harga.

“Jadi hasrat mereka adalah agar ringgit pulih semula.”

Untuk mencapainya, beliau berharap kerajaan baharu akan ditubuhkan tidak lama lagi.

“Kita tidak mahu syarikat tanpa pengurus bukan?”

Pilihan Raya Umum ke-15 berakhir dengan Parlimen yang tergantung dan sudah berlarutan selama lima hari dengan tiada gambaran jelas mengenai siapa yang akan menjadi perdana menteri.

Daripada gabungan utama, Barisan Nasional (BN) hanya 30 kerusi, manakala Pakatan Harapan pimpinan Anwar Ibrahim memenangi 82, dan Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin memenangi 73.

Gabungan Parti Sarawak (GPS) 23, GRS (6), Pakatan Rakyat (3), bebas (2), dan masing-masing satu kerusi untuk Parti bangsa Malaysia (PBM) dan KDM Sabah.

Yang di-Pertuan Agong akan bertemu dengan Raja-Raja Melayu yang lain hari ini untuk membincangkan kebuntuan politik dan pelantikan perdana menteri baharu.– 24 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen