SPR perlu belajar mengurus dalam cuaca buruk, kata wakil Sarawak 


Desmond Davidson

Pengundi di Baram terpaksa meredah air banjir untuk membuang undi hari ini. SPR menggantung proses pengundian di 11 pusat mengundi di Parlimen berkenaan hari ini.

PENANGGUHAN pengundian di 11 pusat mengundi di kawasan Parlimen Baram, Sarawak akibat cuaca buruk seharusnya menjadi pengajaran kepada Suruhanjaya Pilihan Raya untuk menguruskan pergerakan pasukan pengundi dan peti undi dengan lebih baik dalam keadaan cuaca tidak menentu, kata Adun Telang Usan Dennis Ngau.

Ngau berkata berdasarkan pengalaman dan pemerhatiannya apabila Pelan A SPR – menerbangkan pekerja dan peti undi dengan helikopter – tidak dapat dilaksanakan, mereka tidak mempunyai Pelan B yang boleh dilaksanakan.

Beliau berkata pengaturan saat akhir menggunakan pacuan empat roda menggunakan jalan raya ke 11 tempat adalah tugas yang sangat sukar.

Beliau memberitahu The Malaysian Insight bahawa walaupun mereka boleh mengumpulkan bilangan kenderaan yang diperlukan, SPR masih perlu mencari pemandu yang tahu selok-belok  jalan raya di kawasan berkenaan.

Ngau, etnik Kayan yang dilahirkan dan dibesarkan di Baram, merujuk kepada pemandu yang berpengalaman memandu di jalan balak dalam keadaan yang berbahaya dan memahami peraturan unik jalan balak.

Beliau berkata 11 pusat mengundi itu juga jauh di pedalaman Baram dan sebahagiannya berdekatan dengan sempadan antarabangsa Sarawak-Kalimantan.

Sebagai contoh, jarak pusat mengundi di Long Tungan hanya 95.4km atau 51.5 batu nautika dengan helikopter dari pekan Marudi di mana kebanyakan pekerja SPR akan dijemput.

Bagaimanapun, dengan melalui jalan darat,  ia adalah sejauh 272.6km.

Ke Long Mekabar, jaraknya ialah 258km dengan jalan balak dan 98km dengan helikopter.

Perjalanan itu, kata Ngau, mungkin memakan masa tujuh hingga lapan jam pemanduan.

Selain dari jarak yang jauh, jalan balak di pedalaman Sarawak pada tahun ini juga licin dan berbahaya.

Mengapa SPR cuba menerbangkan petugas mereka hanya sehari sebelum pengundian sedangkan cuaca di Baram sangat tidak menentu membuatkan Ngau sedikit bingung.

“OK, ia sesuatu yang kami tidak pernah alami selepas melalui begitu banyak pilihan raya negeri dan persekutuan dan oleh itu sesuatu yang kami tidak jangkakan.

Beliau berkata dalam tempoh 14 hari berkempen, beliau telah keluar masuk Baram dengan sedikit kesukaran walaupun hujan turun pada lewat petang.

“Hari ini, saya terbang ke Baram dan cuaca tidak begitu buruk.

“Apabila mereka (SPR) cuba keluar semalam, kebetulan cuaca sangat buruk (sepanjang hari). Itu agak luar biasa.

“Tidak boleh salahkan sesiapa. Ia adalah kuasa alam semula jadi tetapi ia adalah satu pengajaran yang perlu dipelajari oleh SPR.”

Terdahulu hari ini wartawan The Borneo Post melaporkan, cuaca buruk ditambah dengan jarak penglihatan yang kurang baik  di Ulu Baram telah menghalang helikopter daripada membawa petugas SPR ke 11 pusat mengundi.

Ia memetik pegawai pengurus, Belayong Pok, sebagai mengesahkan bahawa semua penerbangan telah diarahkan untuk berhenti.– 19 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen