Penyandang Segambut dijangka menang ketika calon lain 'hilang'


K. Kabilan

BAGI orang luar, kerusi Parlimen Segambut sudah hampir pasti dimenangi calon Pakatan Harapan yang juga penyandangnya Hannah Yeoh.

Beliau memenangi kerusi majoriti Cina ini buat kali pertama pada 2018 dengan majoriti 45,702 pengundi. Dua pencabarnya ketika itu daripada BN/Gerakan dan PAS.

Segambut kini menjadi kubu kuat DAP tetapi untuk tiga penggal pertama sejak penubuhannya pada 1999, ia kini menjadi wilayah Gerakan. 

Kemudian, pada 2008 Lim Lip Eng dari DAP memenanginya dan mengekalkannya dalam pilihan raya seterusnya. Hannah mengambil alih pada 2018 apabila Lim berpindah ke Kepong.

Walaupun menjadi calon yang sangat popular, Hannah akan berusaha sedaya upaya untuk memastikan kawasan itu terus dijaga. 

Beliau melakukan walkabout pada waktu pagi dan petang setiap hari dan juga mengadakan beberapa siri ceramah di kawasan kejiranan Segambut.

Pada malam Sabtu beliau mengadakan ceramah di Taman Sejahtera, sebuah kawasan kejiranan yang agak lama di sempadan kawasan Segambut/Kepong/Batu. 

Ceramah itu menarik perhatian ramai apabila dihadiri penduduk terdiri daripada pelbagai golongan tua dan muda, serta pelbagai kaum. Kira-kira 600 orang hadir bagi mendengar ceramah yang disampaikan oleh Hannah.

Namun kali ini penguatkuasaan Undi18 membimbangkan mereka. Selepas Undi18 dan pendaftaran automatik, Segambut menyaksikan kira-kira 42,000 undi baharu untuk pilihan raya kali ini - daripada 77,956 pada PRU14 kepada 119,652 pada PRU15.

Tetapi melihat kepada pasukan Hannah, mereka kelihatan seperti mampu memenangi golongan belia. Pasukan dan sukarelawannya semua terdiri daripada anak muda. Malah beliau mempunyai seorang sukarelawan berusia 12 tahun yang turut hadir pada sesi ceramah malam semalam.

Penceramahnya juga terdiri daripada golongan muda termasuk dua ahli pasukannya, kedua-duanya membuat penampilan sulung menyampaikan ceramah mereka semalam - seorang sebagai penceramah dan seorang lagi sebagai hos. Tarikan utama mestilah Ketua Penerangan Muda Luqman Long yang melakukan kerja yang hebat dalam meningkatkan demam pilihan raya beberapa peringkat.

Selain daripada janji-janji politik yang biasa (pembaharuan, memerangi rasuah, mempunyai seorang wanita sebagai menteri atau timbalan di kementerian dalam negeri dan sebagainya), dan ikrar untuk membebaskan Kuala Lumpur daripada cengkaman kuat dan monopoli dewan bandaraya (menjadikan DBKL bertanggungjawab, membawa balik undian ketiga, memansuhkan jawatan menteri Wilayah Persekutuan dan sebagainya), Hannah juga mempunyai mesej yang kuat untuk golongan muda. 

“Beri saya masa dan sumber, saya akan lahirkan ramai pemimpin (muda) yang baik dan bersih dan menghantar mereka ke Parlimen.

“Saya mahu melahirkan seramai mungkin rakyat Malaysia yang baik untuk menghantar dan meletak mereka dalam sistem politik supaya kita tidak perlu memilih ahli politik yang korup sahaja,” katanya kepada orang ramai.

Beliau mempunyai dua lagi slot ceramah di Segambut sebelum PRU15 dan pastinya akan menarik ramai orang.

Sementara itu pesaingnya sedang melakukan pusingan kempen mereka sendiri tetapi kehadiran mereka di kawasan itu agak ketinggalan terutama calon PN/Gerakan V. Prabagaran.

Bagi calon BN/MCA Daniel Ling sekurang-kurangnya beliau dilihat melakukan ‘walkout’ di pasar dan medan selera serta cuba untuk melibatkan diri dengan pengundi.

Bagaimanapun baru-baru ini tular video beliau bersama seorang pengundi yang mengatakan tidak akan menyokong orang “yang mencuri wang orang lain”. 

Klip video itu menjadi tular dan serba sedikit menganggu kempen Ling.

Berdasarkan sokongan yang wujud daripada pengundi Segambut terhadap Hannah dan PH/DAP, kad laporannya yang bersinar susulan kerjanya di kawasan itu sejak 2018 dan kemarahan umum pengundi terhadap Langkah Sheraton pada Februari 2020, penyandang kerusi itu pasti akan menang. cara penyandang semula. Satu-satunya yang menjadi tanda tanya adalah mengenai jumlah majoriti yang bakal diperoleh. – 13 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen