GTA umum tanding lebih 120 kerusi


Mohd Farhan Darwis

Pengerusi Penaja GTA Dr Mahathir Mohamad menjangka jumlah kerusi ditandingi gabungan itu bakal bertambah dengan senarai calon tambahan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 2 November, 2022.

GERAKAN Tanah Air (GTA) akan bertanding di lebih 120 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), kata pengerusinya Dr Mahathir Mohamad dalam majlis mengumumkan senarai calon gabungan itu.

Dr Mahathir yang akan bertanding mempertahankan Parlimen Langkawi menjangka jumlah kerusi ditandingi bakal bertambah dengan senarai calon tambahan.

“Kita belum cukup 120 calon tetapi kita tahu dengan dicampur dengan yang belum dapat watikah, jumlah calon Gerakan Tanah Air akan melebihi 120.

“Inilah keadaan sekarang, beri masa esok atau lusa, nama calon yang belum dipilih akan diumumkan, jumlah calon akan melebih 120,” kata Dr Mahathir kepada pemberita di Bangi.

Tambahnya, gabungan itu juga belum menetapkan calon perdana menteri dan manifesto gabungan itu juga akan diumumkan tidak lama lagi.

Kesemua calon GTA akan menggunakan logo Pejuang dalam PRU15 kecuali sembilan kerusi Parlimen di Kelantan yang mana calon mereka akan menggunakan lambang Putra. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 2 November, 2022.

Dalam majlis itu, Presiden Pejuang Mukhriz Mahathir turut diumumkan akan mempertahankan kerusi Jerlun yang disandangnya.

Seorang lagi penyandang, Amiruddin Hamzah turut dicalonkan bagi mempertahankan kerusi Parlimen Kubang Pasu.

Penyandang kerusi Seri Gading Shahruddin Md Salleh pula diumumkan akan berpindah ke kerusi Kuala Krau.

Kerusi Parlimen Seri Gading diumumkan akan ditandingi Mahdzir Ibrahim manakala Ketua Setiausaha GTA Marzuki Yahaya pula diumumkan bertanding di kawasan Parlimen Sungai Petani.

Selain Pejuang, GTA turut menampilkan calon daripada Parti Putra, Iman dan Berjasa, termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Gagasan Bangsa.

Presiden Putra Ibrahim Ali diumumkan sebagai calon bertanding di kerusi Parlimen Rantau Panjang.

Gabungan itu juga mengumumkan pencalonan dua pengarah filem – Eizlan Yusof untuk kerusi Sungai Buloh dan Ahmad Idham bagi Port Dickson.

Pelakon dan aktivis berkaitan keselamatan jalan raya Azlan Sani Zawawi, atau lebih dikenali sebagai Lando dicalonkan di Parlimen Tanjong Karang.

Kesemua calon GTA akan menggunakan logo Pejuang dalam PRU15 kecuali sembilan kerusi Parlimen di Kelantan yang mana calon mereka akan menggunakan lambang Putra. – 2 November, 2022.   


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen