Nelayan beri amaran kekurangan makanan laut semasa Tahun Baharu Cina


Corak cuaca yang tidak menentu menyebabkan nelayan tidak dapat turun ke laut dan ini mengakibatkan kekurangan makanan laut semasa Tahun Baharu Cina tahun depan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 31 Oktober, 2022.

AKAN terdapat kekurangan makanan laut semasa Tahun Baharu Cina berikutan corak cuaca yang tidak menentu menyebabkan nelayan tidak dapat turun ke laut, kata persatuan nelayan hari ini.

Mereka berkata corak cuaca yang tidak menentu menyebabkan nelayan kurang turun ke laut dan mengurangkan hasil tangkapan mereka selain harga lebih tinggi yang perlu dibayar oleh pengguna.

Mereka berkata dengan trend ini berterusan adalah lebih baik bagi pengguna terutamanya kaum Cina yang bergantung kepada makanan laut untuk sambutan Tahun Baru Cina mula menyimpan stok.

Tahun Baharu Cina dijangka disambut pada 22 Januari tahun depan manakala musim tengkujuh akan bermula pada pertengahan bulan ini.

Persatuan Kebajikan Nelayan dan Peniaga Ikan Sekinchan Chia Choon Theng dalam The Star Online dilaporkan berkata cuaca tidak menentu menyebabkan kapal pukat tunda laut mengurangkan perjalanan mereka ke laut daripada setiap minggu kepada dua minggu sekali atau sebulan sekali.

Beliau berkata terdapat sejenis ikan tertentu iaitu Bawal Cina yang mungkin semakin berkurangan semasa Tahun Baru Cina.

Yang lain juga mengatakan sudah sukar untuk mencari ikan berkenaan ketika ini.

Penjual ikan Pulau Pinang Oh Puey Ping dilaporkan berkata Bawal Cina itu ditangkap semasa arus pasang surut musim bunga sekitar 1 dan 15 haribulan setiap bulan. 

Ini bermakna nelayan mempunyai tidak lebih daripada enam perjalanan sebelum Tahun Baharu Cina jika cuaca mengizinkan.

“Yang kecil boleh dijual dengan harga RM60 sekilogram sekarang dan 600g (boleh dijual dengan harga) kira-kira RM80 sekilogram.

“Semasa Tahun Baharu Cina ia boleh mencecah antara RM100 dan RM150 sekilogram di beberapa tempat,” katanya dipetik sebagai berkata.

Pengerusi Persatuan Nelayan Seberang Perai Pulau Pinang Mahadi Md Rodzi juga dilaporkan berkata Bawal Cina sukar ditemui di pasaran sekarang.

“Ramai nelayan mempunyai kontrak dengan restoran bermakna jika kita menangkap ikan berkenaan, mereka pergi ke restoran terlebih dahulu.

“Kita memerlukan jaring yang berbeza untuk ikan bawal. Ikan berkenaan tidak mudah ditangkap dan anda perlu menunggu lama selepas memasang jaring,” katanya dipetik sebagai berkata.

Amaran serupa turut dikeluarkan Pengerusi Persatuan Nelayan Laut Dalam Pahang Mohd Yusery Mohd Yusoff.

“Cuaca tidak stabil sekarang jadi sesiapa yang mahukan hidangan kegemaran mereka untuk perayaan harus mula membuat stok segera,” katanya sambil menambah harga makanan laut akan meningkat. – 31 Oktober 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen