Wanita utamakan keluarga berbanding politik, kata NGO


Khoo Gek San

Beberapa kumpulan wanita merasakan wanita mempunyai kecenderungan untuk mengutamakan keluarga berbanding kuasa. – Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Oktober, 2022.

MALAYSIA masih jauh untuk mempunyai kesaksamaan lengkap antara lelaki dan wanita walaupun status jantina yang adil bertambah baik sejak beberapa tahun, kata beberapa kumpulan wanita.

Mereka berkata selain ketidakadilan struktur sosial patriarki, kekurangan kesedaran dan penyertaan politik wanita juga merupakan faktor lain.

Mereka merasakan wanita mempunyai kecenderungan akhirnya mengutamakan keluarga berbanding kuasa.

Pegawai kanan advokasi Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO) Kiran Kaur memberitahu The Malaysian Insight adalah mengecewakan apabila melihat hanya 14.9% ahli Parlimen adalah wanita.

“Walaupun sesetengah lelaki mungkin menyedari masalah itu, mereka tidak mengalami ketidaksamaan sistemik yang dialami wanita setiap hari. Oleh itu mereka menggubal dasar dan keputusan yang mengabaikan kesaksamaan dan pengalaman ini penting untuk membuat perubahan dan keputusan politik yang berkesan,” kata Kiran.

Beliau menggesa kerajaan mengambil langkah proaktif untuk menangani keputusan dasar yang tidak sama rata termasuk melaksanakan sistem kuota seperti mengehadkan kuota untuk ahli Parlimen wanita kepada sekurang-kurangnya 30% bagi memastikan mereka diwakili secukupnya, satu langkah yang menurutnya wajar dipertimbangkan.

“Kami menyedari landskap politik negara tidak mencukupi untuk mewakili suara wanita dan langkah positif mesti diambil untuk menangani ketaksamaan dalam perwakilan yang tidak sama rata untuk keputusan dasar dan mata pencarian rakyat,” katanya.

Kiran berkata adalah sangat penting untuk mempunyai wakil wanita dalam politik kerana rakyat memerlukan orang yang berbeza untuk menjaga dan bercakap untuk kumpulan yang berbeza dan terdapat ramai wanita di Malaysia yang mampu melakukannya.

“Kami memastikan bukan sahaja wanita tetapi masyarakat Orang Asli dan orang kurang upaya mendapat perhatian apabila kumpulan berbeza mempunyai isu yang memberi kesan yang ketara.

“Penyertaan wanita dalam politik dan perwakilan yang mencukupi di Parlimen bukan sahaja memudahkan dasar inklusif dan berpengaruh tetapi juga menyediakan platform untuk ahli politik wanita bercakap dan memberi inspirasi kepada generasi wanita akan datang bagi memecahkan stereotaip gender. Menceburi politik dengan berani dan memainkan peranan kepimpinan.

“Penyertaan wanita dalam politik juga penting untuk memperkasakan wanita untuk mengejar peluang dalam pelbagai bidang dan membantu mewujudkan masyarakat yang lebih adil dan saksama,” katanya.

Pegawai komunikasi Sisters in Islam Aleza Othman berkata wakil wanita dalam politik adalah isu utama yang tidak boleh dipandang ringan.

Menurutnya dengan hanya 14% ahli Parlimen wanita diwakili di Dewan Rakyat ia adalah jurang yang besar berbanding 30% sasaran kerajaan.

Beliau memetik kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Rina Harun mengikut ranking Indeks Jurang Gender Malaysia (MGGI) Malaysia berada di kedudukan ke-103 daripada 146 negara.

Dalam sub-indeks penyertaan ekonomi Malaysia memperoleh 0.638 mata, pencapaian pendidikan 0.995 mata, kesihatan 0.972 mata, dan penyertaan politik. 

Selain itu menurut Indeks Jurang Gender Global Forum Ekonomi Dunia, Malaysia akan berada di kedudukan ke-9 dalam kalangan negara Asean pada 2022 dan ke-10 pada 2021.

Aleza berkata di Malaysia wanita membentuk 48.64% daripada jumlah penduduk dan peratusan ini menunjukkan jumlah penduduk wanita hampir separuh jadi adalah penting untuk mempunyai lebih ramai wanita dalam Kabinet dan memastikan isu wanita ditangani dan tidak terbiar.

Beliau berkata dengan bilangan lebih ramai wanita dalam Kabinet ia akan membawa kepada tadbir urus yang baik sambil menambah terdapat bukti mempunyai lebih ramai ahli Parlimen wanita daripada lelaki akan memberi manfaat kepada dasar awam. β€“ 7 Oktober, 2022.      

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen