Kemudahan warga emas tak cukup menjelang status 'negara tua', kata Ras Adiba 


Ahli Dewan Negara Senator Ras Adiba Mohd Radzi berkata kemudahan untuk warga emas masih tidak mencukupi walaupun negara dijangka mencapai status 'negara tua'. – Gambar Facebook, 30 September, 2022.

WALAUPUN berbaki beberapa tahun sahaja lagi sebelum negara dijangka mencapai status ‘negara tua’ pada 2030 namun kemudahan untuk warga emas masih lagi tidak mencukupi, kata Ahli Dewan Negara Senator Ras Adiba Mohd Radzi.

Beliau berkata persediaan yang komprehensif perlu dilaksanakan sebelum 2030 dan seluruh lapisan masyarakat perlu memainkan peranan untuk menyediakan kemudahan serta persekitaran kondusif untuk warga emas.

“Saya berharapan lebih ramai lagi bersama-sama dalam usaha menyediakan populasi warga emas di negara kita menjadi populasi yang lebih berkeyakinan dan tidak rasa tersisih,” katanya selepas merasmikan Festival Warga Emas yang pertama kali seumpamanya diadakan di Atria Shopping Gallery Petaling Jaya hari ini.

Jabatan Perangkaan Malaysia mengunjurkan negara dijangka mencapai status ‘negara tua’ atau ‘aged nation’ menjelang 2030 apabila 15.3 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk negara dijangkakan adalah berusia 60 tahun dan ke atas.

Pada festival diadakan sempena sambutan Hari Warga Emas Antarabangsa disambut pada 1 Oktober Ras Adiba yang juga Presiden OKU Sentral turut melancarkan aplikasi mudah alih Amazing Seniors, khusus bagi memenuhi keperluan warga emas di Malaysia. 

Aplikasi berkenaan menyediakan maklumat lengkap mengenai kemudahan, aktiviti, khidmat nasihat dan barangan yang boleh dimanfaatkan oleh warga emas dalam menjalani kehidupan lanjut usia dengan lebih bermakna. – Bernama, 30 September, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen