Pakatan Sarawak boleh kalah kerusi majoriti Cina, kata pakar


Desmond Davidson

Pakar menjangkakan DAP akan hilang beberapa kerusi di Sarawak pada PRU15 ini kerana rakyat negeri itu berang dengan sikap parti itu ketika menjadi sebahagian daripada kerajaan persekutuan selepas PRU14. – Gambar EPA, 30 September, 2022.

ENAM kerusi Parlimen yang disandang Pakatan Harapan (PH) Sarawak dilihat lemah, malah ia mungkin hilang dua kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti, kata penganalisis.

Selain itu, tiga lagi kerusi dilihat sebagai hampir kalah, kata mereka.

Lima daripada kerusi PH, yakni Bandar Kuching, Stampin, Lanang, Sibu dan Sarikei disandang oleh DAP manakala Miri disandang PKR.

Pakar Asia Universiti Tasmania James Chin menjangkakan Sarikei dan Miri boleh jatuh bila-bila masa manakala kerusi Stampin, Lanang dan Sibu juga tidak begitu meyakinkan.

Beliau menyifatkan kerusi tersebut sebagai kerusi “50-50.”

Satu-satunya kerusi yang benar-benar selamat untuk PH ialah Bandar Kuching.

“DAP akan hilang beberapa kerusi. Mereka tidak boleh kekalkan jumlah kerusi yang mereka ada ketika ini,” kata Chin kepada The Malaysian Insight.

PH boleh kalah di Miri kerana PKR telah hilang pengaruh berikutan Langkah Sheraton yang mengakibatkan hampir semua pemimpin negerinya dipecat.

Tambahan pula apabila Ahli Parlimen Miri Dr. Michael Teo dilaporkan tidak berminat untuk bertanding kerusi tersebut.

Penganalisis politik Universiti Putra Malaysia Jayum Jawan berkata PH Sarawak kini semakin hilang sokongan kerana rakyat negeri itu menyampah dengan sikap DAP ketika menjadi kerajaan persekutuan selepas PRU14.

Walaupun beliau tidak menyebut nama, DAP dan ketua PH negeri Chong Chieng Jen adalah satu-satunya wakil parti itu dalam kerajaan PH di mana beliau berkhidmat sebagai timbalan menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna.

Wakil rakyat Sarawak yang lain dalam kerajaan PH ketika itu ialah Ketua PKR Sarawak Baru Bian yang merupakan menteri kerja raya.

Jayum berkata Chong “tidak diletakkan secara strategik dalam kerajaan PH”, merujuk kepada hakikat walaupun Chong ketua pembangkang Sarawak, beliau hanya diberi jawatan timbalan menteri dan portfolio yang agak kecil.

Beliau juga berkata DAP secara amnya dilihat tidak mengangkat suara Cina dalam kerajaan PH secara berkesan.

“Sokongan DAP jelas semakin berkurangan sejak kerajaan PH ditewaskan secara strategik melalui Langkah Sheraton.”

Bagaimanapun, satu pengajaran yang DAP dapat selepas kalah dalam pilihan raya Sarawak Disember lepas ialah kemunculan parti pembangkang berasaskan negeri, khususnya Parti Sarawak Bersatu dan Parti Bumi Kenyalang.

Ambil contoh kes Bukit Assek, kerusi bandar di Sibu. Bukit Assek satu daripada dua kerusi DUN yang membentuk kerusi Parlimen Lanang selain Dudong.

Pada pilihan raya negeri 2016 dalam pertembungan tiga penjuru, penyandang DAP kerusi itu Irene Chang memperoleh 11,392 undi untuk menang dengan majoriti 4,497 undi.

Tetapi dalam pertembungan enam penjuru pada pilihan raya 2021, beliau hanya mampu mendapat 3,810 undi untuk hilang kerusi kepada Gabungan Parti Sarawak – Parti Rakyat Bersatu Sarawak (GPS-SUPP) Chieng Jin Ek dengan hanya 874 undi.

Priscilla Lau dari PBK memperoleh 2,598 undi manakala Ting Kee Nguan dari PSB memperoleh 1,790 undi.

DAP dan PSB telah memulakan perbincangan untuk kerjasama politik pada PRU15 bagi mengelak perpecahan undi.

Rundingan terputus apabila DAP enggan melepaskan beberapa kerusi majoriti Cina.

Chin berkata DAP akan menghadapi masalah besar jika bertembung tiga penjuru.

Katanya dalam mana-mana pertembungan tiga penjuru, SUPP, parti komponen GPS yang diperuntukkan untuk bertanding di kerusi Cina akan mendapat manfaat.

Namun Chin menjelaskan SUPP hanya akan mendapat manfaat dan tidak semestinya menang. – 30 September, 2022.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen