Covid-19 tidak endemik sehingga WHO tentukan, kata pakar kesihatan


Raevathi Supramaniam

Pada April, WHO berkata Covid-19 jauh daripada menjadi penyakit endemik dan masih boleh mencetuskan wabak besar di seluruh dunia. – Gambar EPA, 22 September, 2022.

MALAYSIA tidak boleh menetapkan Covid-19 adalah endemik di negara ini sehingga Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan wabak itu berakhir, kata bekas timbalan menteri kesihatan Dr Lee Boon Chye.

Pakar kesihatan lain bagaimanapun berkata memandangkan petunjuk kesihatan di negara ini dan hakikat bahawa hampir semua prosedur operasi standard (SOP) dibatalkan, Malaysia boleh beralih ke fasa endemik.

Dr Lee berkata adalah tidak masuk akal untuk mengisytiharkan Covid-19 endemik secara tempatan, ketika wabak masih berleluasa di bahagian lain dunia.

“Ia bukan endemik sehingga WHO mengatakan wabak itu berakhir,” kata Lee kepada The Malaysian Insight.

Lee menjangka WHO memantau situasi Covid-19 melepasi musim sejuk di Hemisfera Utara sebelum ia membuat sebarang keputusan.

“Saya menjangkakan kita perlu melalui musim sejuk, selepas ini kita akan tahu sama ada berlaku lagi lonjakan atau tidak.

“Selepas musim sejuk, jika keadaan menjadi lebih baik dan tiada kebangkitan semula, itu adalah yang paling awal WHO akan mengumumkan penamatan wabak itu,” katanya.

Beliau berkata walaupun Malaysia bertindak lebih awal sebelum pengumuman WHO, ia tidak akan bermakna.

“Di Malaysia kehidupan akan diteruskan sehingga WHO mengisytiharkan ia berakhir.

“Ia tidak bermakna (untuk mengatakan ia endemik sekarang). Jika anda kata anda endemik tetapi dunia masih mengalami wabak, ia tidak masuk akal

Wabak penyakit dianggap endemik apabila ia wujud secara konsisten tetapi terhad kepada kawasan tertentu. Ini menjadikan penyakit itu merebak dan kadar boleh diramalkan. Malaria, sebagai contoh, dianggap endemik di negara dan wilayah tertentu.

Awal bulan ini, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata Malaysia belum bersedia untuk merawat Covid-19 sebagai endemik.

Pada 1 April, Malaysia memasuki peralihan untuk menganggap Covid-19 sebagai endemik, yang mana beberapa peraturan pandemik mengenai pelitup dan waktu operasi perniagaan dilonggarkan, dan sempadan antarabangsa negara dibuka semula.

Khairy berkata negara berpandukan tiga pertimbangan sebelum ia boleh menganggap Covid-19 sebagai endemik.

Ia adalah, pengisytiharan daripada WHO, penamatan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) yang masih dikuatkuasakan sehingga Disember dan pandangan pakar penyakit berjangkit dan ahli epidemiologi.

Pada April, WHO berkata Covid-19 jauh daripada menjadi penyakit endemik dan masih boleh mencetuskan wabak besar di seluruh dunia.

Pengarah Program Kecemasan Kesihatan WHO Michael Ryan berkata adalah salah untuk berfikir bahawa jika Covid-19 mereda dan menjadi endemik, ia bermakna masalah itu akan berakhir.

Ryan berkata koronavirus belum merebak ke dalam mana-mana corak bermusim atau penularan, dan kekal mampu menyebabkan wabak yang besar.

Petunjuk kesihatan positif

Pakar epidemiologi dan pakar kesihatan awam Universiti Putra Malaysia Profesor Madya Dr Malina Osman berkata situasi Covid-19 di Malaysia terkawal dengan baik dan tiada tanda ia semakin teruk, seperti tahun-tahun sebelumnya.

“Semua parameter mengenai pengurusan wabak berada dalam julat yang boleh diurus oleh sistem penjagaan kesihatan kami,” katanya.

“Berikutan kelonggaran SOP baru-baru ini mengenai pemakaian topeng di dalam rumah; ia tidak menunjukkan ancaman gelombang baharu yang akan berlaku. Pada pendapat saya, KKM boleh mengisytiharkan Covid-19 sebagai endemik tidak lama lagi.”

Pakar kesihatan awam Dr Zainal Ariffin Omar juga bersetuju dengan penilaian Malina.

“Petunjuk harus berdasarkan aliran kes menurun atau rendah yang berterusan, kemasukan hospital dan kematian secara nasional,” katanya.

Penunjuk di atas, ditambah dengan vaksinasi yang tinggi, meletakkan Malaysia pada kedudukan yang baik, kata Zainal.

“Saya rasa Malaysia sudah bersedia untuk menghadapi fasa endemik pada bila-bila masa sekarang.”

Antara 3 dan 9 September, kes harian Malaysia kekal di bawah 2,500 – 3 September (2,244), 4 September (1,904), 5 September (1,486), 6 September (2,067), 7 September (2,428), 8 September (2,226) dan 9 September (1,990).

Antara 10 dan 15 September, trend yang sama berterusan – 10 September (1,971), 11 September (1,483), 12 September (1,847), 13 September (1,942), 14 September (2,431) dan 15 September (2,375).

Laman web CovidNow menunjukkan antara 16 dan 20 September, angka harian meneruskan trend menurun – 16 September (1,977), 17 September (1,572), 18 September (1,639), 19 September (1,307) dan 20 September (1,667).

Sehingga kini, 98.2% orang dewasa, 92.3% remaja, 93.6% warga emas dan 43.2% kanak-kanak diberi vaksin sepenuhnya.

Dari segi populasi, 84.2% diberi vaksin sepenuhnya.

Di seluruh negara, penggunaan katil hospital berjumlah 73% manakala penggunaan rawatan rapi (ICU) berjumlah 63%. – 22 September, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen