SpaceX ingin bawa internet satelit ke Iran


Elon Musk berkata syarikatnya Starlink akan memohon pengecualian daripada sekatan terhadap Iran, dalam usaha membawa masuk perkhidmatan internet satelitnya ke negara itu. – Gambar AFP, 21 September, 2022.

SPACEX akan memohon pengecualian daripada sekatan Amerika Syarikat (AS) terhadap Iran dalam usaha menawarkan perkhidmatan internet satelitnya ke negara itu, kata pemiliknya Elon Musk pada Isnin.

“Starlink akan memohon pengecualian daripada sekatan terhadap Iran,” kata Musk sebagai tindak balas kepada tweet daripada wartawan sains.

Musk pada mulanya mengumumkan perkhidmatan Internet Satelit Starlink tersedia di setiap benua - “termasuk Antartika” - dengan syarikat merancang untuk melancarkan sehingga 42,000 satelit untuk meningkatkan capaiannya.

Wartawan sains kelahiran Iran, Erfan Kasraie berkata di Twitter yang membawa perkhidmatan itu ke Iran boleh menjadi “penukar permainan sebenar untuk masa depan” negara, yang membawa kepada respons Musk.

Dilancarkan pada akhir 2020, Starlink menawarkan perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi kepada pelanggan di kawasan dengan perkhidmatan rangkaian terestrial tetap dan mudah alih yang teruk.

Perkhidmatan ini mendapat perhatian selepas membekalkan antena dan modem kepada tentera Ukraine untuk meningkatkan keupayaan komunikasinya ketika perangnya dengan Rusia.

Starlink memperoleh keuntungan melalui pembelian antena, modem dan langganan dengan kadar yang berbeza mengikut negara.

Hampir 3,000 satelit Starlink dihantar sejak 2019 dan SpaceX sedang menjalankan satu pelancaran seminggu, menggunakan roket Falcon 9 sendiri untuk menyegerakannya penghantarannya.

Iran di bawah rejim sekatan AS yang diperketatkan sejak bekas presiden Donald Trump menamatkan perjanjian 2015 mengenai kegiatan nuklearnya.

Walaupun presiden semasa Joe Biden menyokong rundingan semula perjanjian itu, desakan Iran terhadap jaminan jangka panjang dari Washington menghalang perbincangan.

Pusingan baru sekatan dikenakan ke atas Iran bulan ini selepas sebuah syarikat berpangkalan di Tehran membantu menghantar dron ke Rusia, dan sebagai tindak balas kepada serangan siber besar-besaran yang mensasarkan Albania pada Julai yang didakwa dilakukan oleh kementerian perisikan Iran. – AFP, 21 September, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen