Muda perlu berdiri sendiri, bukan tumpang gabungan lain, kata penganalisis 


Alfian Z.M. Tahir

Pengarah program Iman Research, Badrul Hisham Ismail berkata Muda sepatutnya hanya berdiri di kerusi yang mempunyai keyakinan untuk menang dan bukannya menyasarkan terlalu tinggi. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 September 2022.

MUDA mesti berdiri atas usaha sendiri dan bukannya menumpang gabungan lain untuk mencapai kejayaan pada pilihan raya, kata sebuah badan pemikir.

Pengarah program Iman Research, Badrul Hisham Ismail berkata parti berasaskan belia itu harus melalui “jalan kasar” sendiri ke arah pencapaian.

Beliau mengulas rancangan Muda untuk menyertai gabungan Pakatan Harapan bagi pilihan raya umum.

Badrul berkata langkah sebegitu akan membawa kejayaan jangka pendek tetapi masalah jangka panjang kepada parti yang baru ditubuhkan itu yang diketuai Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

“(Menyertai PH) adalah perkara praktikal untuk Muda lakukan agar parti itu memenangi kerusi. Muda adalah parti yang sangat muda tanpa akar umbi, tiada jentera dan pangkalan. Ia adalah penyelesaian jangka pendek yang praktikal tetapi dalam jangka panjang ia tidak baik untuk parti,” kata Badrul.

“Tiada jalan pintas untuk berjaya. Apabila mereka mula mengambil kekuatan daripada PKR atau DAP misalnya, akan berlaku konflik dan perbalahan yang akan membawa kepada masalah lain.

Muda telah menyatakan kesediaan untuk mengadakan perbincangan dengan kepimpinan PH untuk menjadi rakan gabungan rasmi.

Syed Saddiq berkata cadangan untuk menyertai PH timbul selepas pilihan raya Johor, yang mana Muda mempunyai persefahaman dengan DAP dan Amanah untuk tidak memecah undi tetapi menentang PKR di beberapa kerusi. Ia merampas kerusi Puteri Wangsa daripada yang kedua, dan ia adalah satu-satunya kerusi yang dimenanginya.

Badrul berkata Muda tidak sepatutnya berasa “berhak” untuk bertanding, sambil menambah parti itu harus menghadkan dirinya kepada pakatan pilihan raya dengan blok pembangkang.

Tambahnya, Muda sepatutnya hanya berdiri di kerusi yang mempunyai keyakinan untuk menang dan bukannya menyasarkan terlalu tinggi.

“Jika ia yakin memenangi tiga kerusi maka bertandinglah tiga kerusi. Jangan pergi untuk 15 kerusi yang anda tidak boleh jamin anda akan menang.

“Ia tidak sepatutnya berasa layak untuk menyertai pilihan raya. Akhirnya, anda berkhidmat di kawasan anda. Mempunyai satu kerusi yang kuat adalah lebih baik daripada mempunyai 15 kerusi yang lemah. Parti-parti lain telah melalui banyak perkara (untuk mencapai tahap mereka hari ini) dan Muda juga harus melalui perjalanan yang sama.”

Ketua Pemuda PKR Adam Adli Abdul Halim telah menunjukkan bahawa Muda tidak akan mudah diterima ke dalam barisan PH.

Beliau berkata PH mempunyai banyak faktor yang perlu dipertimbangkan sebelum mengambil Muda termasuk pandangan akar umbi.

“Keputusan terletak pada majlis presiden PH yang diketuai oleh Anwar Ibrahim.

Adam berkata PH masih belum bercakap dengan Muda mengenai kemasukan ke dalam gabungan itu.

PH dianggotai PKR, Amanah, DAP dan Upko.

Muda akan mendapat manfaat daripada keahlian PH

Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisomuddin Bakar berkata Muda akan mendapat manfaat daripada keahlian dalam gabungan itu.

“Tanpa menyertai gabungan itu, Muda akan berjuang dengan PH dalam segmen pengundi yang sama. Jika Muda menyertai PH, ia akan mendapat manfaat daripadanya,” katanya.

“Muda masih belum mampu memenangi kerusi (sendiri) tetapi di Johor, ia mempunyai persefahaman dengan PH dan itu menghasilkan kemenangan untuknya.

“Namun masih tidak jelas sama ada PH akan mendapat pulangan yang ketara sebagai sokongan bersama Muda.”

Dr Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia berkata Muda tidak mempunyai pilihan selain menjadi sebahagian daripada gabungan itu jika ia berharap untuk memenangi kerusi.

Beliau berkata Muda berkongsi prinsip PH dan boleh menang di kawasan bandar dan campuran.

“Muda tidak jauh berbeza dengan PH. Kebanyakan idea adalah sama. Ia boleh menang di kawasan bandar seperti Damansara atau Petaling Jaya.”

“Jika ia tidak menyertai PH, ia pasti akan hilang deposit. Ia tidak mempunyai rekod prestasi oleh itu ia tidak boleh pergi secara solo,” tambahnya.

Muda telah bekerjasama dengan PH sebelum ini, kedua-duanya telah mencapai persetujuan dalam pilihan raya Johor untuk parti itu bertanding di tujuh daripada 56 kerusi negeri itu.

Setiausaha Agung Muda Amira Aisya Abd Aziz seterusnya menang di Puteri Wangsa dengan majoriti 7,114 undi, menewaskan lima calon lain Ng Yew Aik (Barisan Nasional), Khairil Anwar Razali (Pejuang), Loh Kah Yong (Perikatan Nasional), Steven Choong (PBM) dan calon Bebas Adzrin Adam.

Syed Saddiq memegang kerusi persekutuan Muar di Johor dan parti itu menyasarkan untuk memenangi 15 lagi kerusi Parlimen di seluruh negara, termasuk di Sabah dan Sarawak. – 16 September 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen