Demi masa depan semua OKU


Mohd Fudzail Mohd Nor

PENYERTAAN penuh OKU dalam masyarakat meliputi halangan untuk bergerak oleh masalah sebagai OKU seperti masalah fizikal, mental, kepandaian dan deria.

Komuniti OKU di Malaysia merupakan komuniti yang terlepas pandang di Malaysia sejak sekian lama. Nasib OKU sering tidak disedari dan OKU terpaksa membantu diri sendiri kerana kekurangan sokongan. Walau bagaimanapun dengan semua perjuangan yang dihadapi, OKU tetap bangga dengan diri sendiri.

Hanya 1.6% daripada penduduk Malaysia, atau 537,000 OKU, didaftarkan kata pakar hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat secara tidak meyakinkan mengaitkan kadar pendaftaran yang rendah kepada individu yang menafikan kecacatan, dan bukannya usaha mendekati atau pendaftaran yang tidak mencukupi pada bahagian kerajaan.

OKU menghadapi diskriminasi dan halangan yang menghalang mereka daripada dapat mengambil bahagian dalam masyarakat secara sama rata dengan orang lain.

Kerajaan perlu membuat kajian menyeluruh yang memfokuskan kepada cabaran yang dihadapi OKU, kerana statistik rasmi sedia ada secara radikal meremehkan masalah tersebut.

Menurut Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Kebangsaan Malaysia (Suhakam), majoriti OKU tidak mempunyai pendapatan tetap. Manakala organisasi OKU menjelaskan OKU menerima hanya RM400 sebulan jika mereka bekerja, atau RM300 seorang bulan jika mereka terlantar.

Jumlah sebegitu jelas tidak mencukupi di mana penyertaan tenaga kerja dalam kalangan OKU adalah rendah, dengan kira-kira 4,500 pekerja di sektor awam dan swasta setakat 2018, terutamanya disebabkan oleh kekurangan persekitaran yang boleh diakses di tempat kerja dan persepsi negatif majikan terhadap OKU.

Bagaimanapun, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat harus memberi tumpuan kepada OKU biasa iaitu mereka yang miskin dan berjuang untuk terus hidup setiap hari.

Apa yang sepatutnya dipamerkan ialah bagaimana OKU bergelut dengan wabak pandemik dalam kehidupan peribadi dan keluarga mereka. OKU sepatutnya dijemput untuk bercakap dalam forum.

Selain itu, mempunyai jawatankuasa OKU sentiasa menjadi perkara yang baik. Tetapi apa gunanya doktor dan pakar dan ahli akademik yang kurang upaya membuat keputusan kritikal terhadap kehidupan OKU yang bergelut setiap hari untuk mengekalkan kualiti hidup.

Kementerian mesti menganjurkan mesyuarat perundingan sekurang-kurangnya sekali setiap dua bulan dengan pihak berkepentingan OKU untuk mengetahui sama ada mendengar dengan betul tentang keperluan OKU.

Di samping menyerlahkan pemerkasaan dan kemasukan OKU dalam semua peringkat perancangan dan pelaksanaan untuk mencapai semua matlamat yang digariskan dalam pembangunan mampan.

Mesejnya cukup mudah dan jelas namun persoalannya tetap kekal: Adakah kerajaan Malaysia mengiktiraf langkah-langkah yang diperlukan untuk OKU, menjelmakan aspirasi  dan adakah bersedia untuk melaksanakannya?

Sebelum menggalakkan penyertaan OKU dalam proses membuat keputusan dan agenda pembangunan negara, kerajaan dan masyarakat mesti terlebih dulu mengiktiraf keupayaan dan potensi sumbangan OKU.

Sering dengan agak ganjil meraikan apabila OKU memenangi pingat atau mendapat keputusan A dalam peperiksaan tetapi tidak benar-benar memberi OKU. Terutamanya golongan muda yang berbakat dan berpotensi  peluang untuk memperkasakan diri apatah lagi untuk terlibat dalam proses membuat keputusan dan tadbir urus.

Dalam kebanyakan senario, kerajaan dan masyarakat lebih berminat untuk mendengar dan bergantung pada pandangan pakar bukan OKU daripada bertanya terus kepada aktivis OKU, ulama OKU dan pemimpin OKU dalam bidang tersebut.

Ramai golongan muda OKU yang mempunyai pengetahuan masih sukar untuk menyuarakan kebimbangan dan idea mereka.

Ada siri program penglibatan dan perundingan yang dijalankan oleh banyak agensi kerajaan dengan wakil daripada pertubuhan OKU turut dijemput. Ini sememangnya satu petanda yang baik.

Bagaimanapun, kerajaan mesti sentiasa berwaspada supaya usaha penglibatan ini bukan sekadar gerak isyarat politik atau tindak balas terdesak apabila kumpulan mengadakan demonstrasi. Peluang perlu diperluaskan dan wakil daripada pertubuhan OKU harus berada dalam senarai mesti dijemput.

Penglibatan dan perundingan seharusnya bukan sahaja terhad kepada isu yang melibatkan OKU secara langsung; sebaliknya, komuniti OKU juga mesti terlibat dalam semua rancangan yang berkaitan dengan negara.

Terdapat dua isu utama iaitu sifat penyertaan dan perwakilan. Apabila wakil daripada organisasi OKU menghadiri bengkel atau mesyuarat, adakah mereka hanya berada di sana sebagai pembekal input atau adakah mereka juga membuat keputusan muktamad?

Perwakilan adalah sama penting dan menuntut refleksi kritis daripada semua pihak dan terdapat keperluan untuk meletakkan orang yang betul di tempat yang betul.

Organisasi OKU juga memikul tanggungjawab dalam meningkatkan kepimpinan mereka dan memupuk pemimpin masa depan dalam komuniti mereka.

Sebaik-baiknya, semua orang yang mengalami kecacatan  mesti memahami dan menjelmakan maksud masyarakat inklusif melalui lensa model kecacatan hak asasi manusia dan tidak terus berpaling kepada pemikiran amal.

Untuk tujuan ini, pertubuhan OKU mesti menjalankan program pendidikan berterusan untuk ahli mereka memupuk kesedaran kritis tentang hilang upaya.

Pemimpin dan aktivis yang OKU juga mesti membangunkan dan membangunkan semula kemahiran kritikal seperti kesedaran hak asasi manusia, celik politik, advokasi yang berkesan, litigasi undang-undang dan sebagainya.

Selain itu, OKU mesti menganalisis semula kedudukan mereka dalam gerakan masyarakat sivil tempatan.

Kata kunci ialah pembinaan kapasiti dengan semua instrumen antarabangsa dan serantau mesti bercakap dan bekerjasama untuk mencapai matlamat ini.

Ada banyak halangan apabila berjuang untuk tujuan yang baik, tetapi sentiasa boleh mencari jalan untuk mengatasinya dan tiada lagi alasan.

Mengintegrasikan OKU ke dalam tenaga kerja arus perdana harus menjadi jalan ke hadapan, memandangkan mereka adalah kumpulan sumber manusia yang belum diterokai.

Yang penting, mengetengahkan beberapa cabaran utama dihadapi OKU, seperti diskriminasi dan eksploitasi di tempat kerja.

Boleh dirumuskan peluang pekerjaan dan latihan yang sama harus diperluaskan kepada OKU, dalam usaha untuk mengintegrasikan mereka ke dalam tenaga kerja arus perdana. Akta Orang Kurang Upaya 2008 yang sedia ada perlu disemak untuk menangani cabaran dan isu.

Bekerja dengan baik adalah aspek penting dalam kehidupan manusia kerana membolehkan seseorang berdikari dan hidup dengan bermaruah.

Bagaimanapun, tanggapan peluang pekerjaan sama rata untuk OKU bukanlah satu keutamaan mahupun amalan dengan majikan Malaysia. Masih ramai lagi OKU Malaysia yang menganggur.

Malah OKU bekerja mendapati gaji diperoleh jauh lebih rendah daripada yang dibenarkan kelayakan akademik mereka. Untuk menambah masalah, layanan diskriminasi sama ada oleh majikan atau rakan sekerja masih berleluasa walaupun wujudnya Akta OKU.

Ini membuktikan akta tersebut tidak berjaya melindungi OKU daripada diskriminasi atau eksploitasi.

Oleh itu dicadangkan sama ada akta sedia ada perlu disemak atau Malaysia harus mempunyai Akta Anti Diskriminasi seperti Akta Diskriminasi Kurang Upaya United Kingdom 1995 (DDA) dan Akta Orang Kurang Upaya Amerika 1990 (ADA) di Amerika Syarikat, untuk melindungi hak kumpulan terpinggir dan terdedah seperti OKU.

Jelaslah boleh menyumbang secara signifikan ke arah membentuk dasar sosial yang lebih mesra dan pragmatik untuk OKU sejajar dengan aspirasi negara untuk menjadi sebuah negara maju.

Seperti dicadangkan tanggapan pembangunan haruslah menyeluruh dan bersepadu. Sebagai tambahan kepada penekanan terhadap pertumbuhan ekonomi, pembangunan harus mempertimbangkan perkara yang berkaitan dengan pengagihan dan keterangkuman yang sama bagi bahagian yang terpinggir dan terdedah untuk OKU.

Menangani cabaran dihadapi OKU, untuk memulihkan dan menyepadukan semula peranan dan fungsi produktif mereka dalam masyarakat.

Potensi golongan OKU dalam tenaga kerja tidak digunakan sepenuhnya kerana mereka tidak diberi peluang dan latihan yang saksama untuk berdikari dan bersaing dalam pasaran terbuka. Tidak hanya menjual tisu di gerai, warung, restoran setiap petang dan malam untuk mencari rezeki terutama orang buta dan berkerusi roda.

Semoga semua orang dan kanak-kanak OKU di Malaysia mempunyai masa depan yang lebih baik dan bermakna dalam kehidupan yang terus dengan ketidakadilan untuk OKU. – 7 September, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen