Malawi tuntut cukai lombong AS$300 bilion daripada syarikat AS


Peguam Negara Malawi berkata ia telah mengutus surat kepada syarikat lombong batu delima dan nilam Amerika Syarikat, menuntut Nyala Mines Limited dan Columbia Gem House membayar cukai kepada kerajaan Malawi sebanyak AS$309,600,000,000. – Gambar EPA, 30 Julai, 2022.

MALAWI menuntut lebih AS$300 bilion daripada syarikat Amerika Syarikat (AS) Columbia Gem House untuk cukai yang tidak dibayar atas mineral yang diekstrak dari negara itu dan dieksport ke AS, kata peguam negara kepada AFP Jumaat.

Surat bertarikh 26 Julai daripada Peguam Negara Malawi Thabo Chakaka Nyirenda kepada Columbia Gem House mendakwa firma itu mengelak daripada menjalankan tugas ke atas penjualan batu delima dan nilam yang dilombong di Lombong Chimwadzulo di Ntcheu, Malawi dari 2008.

Dalam wawancara bersama AFP pada Jumaat, Nyirenda mengesahkan beliau menulis surat tuntutan itu.

“Saya sahkan, ia daripada saya,” katanya.

Dalam surat itu, Nyirenda mendakwa Nyala Mines Limited, anak syarikat Columbia Gem House, hanya membayar AS$600 berbanding unjuran pendapatan AS$24 bilion daripada operasi di Malawi.

Beliau menuntut syarikat itu membayar cukai kerajaan Malawi sebanyak AS$309,600,000,000.

“Nyala Mines Limited dan Columbia Gem House melanggar (undang-undang) apabila mereka gagal mendedahkan semua pendapatan yang diperoleh daripada pelaburan dan apabila mereka terlibat dalam salah harga perdagangan serta teknik penetapan harga pemindahan yang tidak betul,” menurut surat tersebut.

Nyirenda berkata Malawi boleh memohon untuk mendakwa Nyala Mines Limited dan Columbia Gem House serta pegawai, bersama-sama dengan sesiapa yang terlibat dalam pengelakan cukai atau skim penipuan eksport.

“Adalah pendirian Malawi anda secara tidak jujur ​​menukar nama syarikat perlombongan itu kepada Nyala Mines Limited untuk menyamarkan asal usul syarikat itu, iaitu, supaya nama baharu syarikat itu berbunyi tempatan untuk mengelakkan syak wasangka dan pengesanan,” tulis Nyirenda.

Beliau menuduh kedua-dua Nyala Mines dan Columbia Gem House secara tidak jujur ​​mengeksport batu delima dan nilam dari Malawi, dan mengaut keuntungan dengan tidak membayar cukai serta royalti.

“Oleh itu, saya menuntut daripada anda pembayaran berjumlah AS$309,600,000,000 ditambah faedah pada kadar pinjaman komersial dari tarikh cukai dan royalti tersebut bermula pada tarikh pembayaran dalam tempoh 30 hari,” kata surat itu.

Tiada ulasan segera daripada Nyala Mines Limited atau Columbia Gem House. – AFP, 30 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen