Gerakan bersaing untuk kerusi MCA, MIC di Pulau Pinang


Khoo Gek San

Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Oh Teong Kong berkata parti itu kini bukan lagi dalam gabungan Barisan Nasional, ia tidak terikat lagi dengan rundingan kerusi dan bebas untuk memilih kerusi.– 29 Julai, 2022.

GERAKAN bersaing untuk kerusi yang ditandingi MIC dan MCA di Pulau Pinang, kata pengerusi negeri Oh Teong Kong. 

Oh berkata memandangkan parti itu kini bukan lagi dalam gabungan Barisan Nasional, ia tidak terikat lagi dengan rundingan kerusi dan bebas untuk memilih kerusi.

“Kami terus berkhidmat di kerusi yang dimenangi pda pilihan raya lalu, jadi ia adalah peluang terbaik untuk kita bertanding semula di sini,” kata Oh. 

Pulau Pinang mempunyai 13 kerusi Parlimen dan 40 kerusi negeri. Pada pilihan raya umum lalu, Umno bertanding di lima kerusi Parlimen dan 15 kerusi negeri, MCA di empat kerusi Parlimen dan 10 kerusi negeri, manakala Gerakan bertanding di empat kerusi Parlimen dan 13 kerusi negeri. MIC hanya bertanding di dua kerusi negeri. 

Oh berkata partinya bukan bertanding di lebih banyak keursi tanpa sebab, tetapi menyasarkan untuk kerusi yang boleh dimenangi. 

Gerakan Pulau Pinang turut mengumumkan kumpulan pertama jurucakapnya untuk bvekerja di lebih 13 kerusi negeri, katanya. 

“Jurucakap ini adalah calon berpotensi. Mereka dipilih berdasarkan prestasi mereka dan sama ada pengundi menerima mereka,” kata Oh.

“Kita ada bajet yang cukup untuk bertanding di 13 kerusi negeri, mungkin lebih lagi. Kira-kira 80% calon kami adalah muka baharu manakala yang selebihnya adalah ahli politik lama.”

Oh berkata parti itu kini bergantung pada calon muda untuk menarik golongan muda. Hanya ini cara parti boleh bawa perubahan, katanya. 

“Kerusi tradisi Gerakan - Batu Kawan, Tanjung, Bukit Bendera dan Jelutong - kami akan terus bertanding di sini, dan kerusi milik MIC dan MCA. 

Trend pengundi muda sukar diramal 

Ketika Undi18 dan pendaftaran pengundi automatik telah menambah lebih 200,000 golongan muda dalam daftar pemilih, Oh berkata sukar untuk parti menarik pengundi kali pertama.

“Setakat Disember 2011, Pulau Pinang mempunyai 258,805 pengundi muda, dengan jumlah tertinggi di Bayan Lepas dan Machang Bubuk.”

Oh berkata tidak jelas sama ada golongan muda mahu kerajaan bersih atau memberi perhatian kepada kebajikan rakyat.

Menjadikan bekas ketua menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, walaupun beliau terlibat dengan kes perbicaraan melibatkan projek terowong bawah laut, masih ada yang menyokong beliau

Masalah lain adalah, kebanyakan generasi muda tidak faham politik dan kerjasama antara satu parti dan berbilang parti, kata Oh. 

Tambahnya, tugas mendidik pengundi jatuh kepada parti politik. β€“ 29 Julai, 2022.

Kerusi yang ditandingi Gerakan, MCA dan MIC di Pulau Pinang pada 2018:

Gerakan:
Machang Bubuk
Bukit Tengah
Bukit Tambun
Tanjong Bunga
Kebun Bunga
Pulau Tikus
Padang Kota
Datok Keramat
Sungai Pinang
Batu Lancang
Air Itam
Batu Uban
Pantai Jerejak

MCA:
Sungai Puyu
Bagan Jermal
Berapit  
Padang Lalang
Jawi
Air Putih
Pengkalan Kota
Komtar
Seri Delima
Paya Terubong

MIC:
Bagan Dalam
Perai


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen