Peruncit berbeza pendapat usaha KKM haram rokok


Khoo Gek San

Pemain industri yang ditemui memberikan pendapat berbeza berhubung usaha kerajaan memperkenalkan akta melarang penjualan produk berasaskan tembakau serta vape kepada golongan yang lahir selepas 2005. – Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Julai, 2022.

PENGHARAMAN produk berasaskan tembakau, termasuk rokok elektronik (vape) bagi generasi lahir selepas 2005 hanya akan beri kesan yang sedikit sahaja terhadap hasil diperolehi peruncit stesen minyak dan kedai runcit, kata pemain industri.

Namun kumpulan industri seperti Persatuan Umum Pemilik Kedai Kopi Malaysia Singapura (MSCSPGA) tidak bersetuju, berkata larangan itu akan menjejaskan pendapatan kedai kopi serta kedai makan yang menjual rokok.

Bagi stesen minyak, ia bukanlah kehilangan pendapatan yang tinggi, kata Presiden Persatuan Peniaga Petrol Malaysia (PDAM) Khairul Annuar Abdul Aziz.

“Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, keuntungan penjualan rokok jatuh,” katanya menambah ini disebabkan oleh peningkatan kos pengeluaran dan bahan mentah.”

Setakat ini, Khairul berkata pengusaha stesen minyak akan memeriksa kad pengenalan pelanggan muda yang ingin membeli rokok.

“Disebabkan ini, orang muda tidak lagi beli rokok di stesen minyak,” katanya.

Akta baharu bagi melarang aktiviti merokok dan pemilikan sebarang produk rokok termasuk vape terhadap generasi muda yang lahir selepas 2005, akan dibentangkan pada pada sesi Dewan Rakyat yang sedang bersidang ketika ini.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, ketika bercakap mengenai rang undang-undang itu baru-baru ini, berkata ia bertujuan untuk melindungi generasi muda Malaysia daripada tabiat merokok. Ia juga bertujuan untuk mengurangkan jumlah perokok di negara ini kepada kurang daripada 5 peratus menjelang 2040.

Ini akan membantu menjimatkan kos kerajaan dalam merawat penyakit berkaitan merokok, seperti kanser, tambahnya.

Peruncit, walaupun secara amnya menyokong idea itu, masih merasakan cara yang lebih baik untuk melindungi kesihatan awam adalah dengan memastikan penguatkuasaan yang lebih ketat.

Khairul Annuar dari PDAM berkata penguatkuasaan dan penyeludupan rokok adalah isu sebenar.

“Jika kerajaan benar-benar mahu kurangkan jumlah perokok muda, ia perlu selesaikan masalah rokok haram terlebih dahulu.”

Timbalan Presiden Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (Primas), C. Krishnan, berkata undang-undang semasa yang melarang merokok di kedai makan - yang diperkenalkan kerajaan Pakatan Harapan - harus dikuatkuasakan secara seragam.

“Sia-sia tidak kuat kuasakan undang-undang secara seragam. Penguatkuasaan yang padu boleh capai hasil dua kali ganda hanya dengan usaha yang separuh.”

Beliau berkata jika pelaksanaan larangan merokok mengikut generasi ini membawa kepada lebih banyak peraturan dan prosedur, banyak restoran mungkin tidak akan menjual rokok sama sekali.

“Tambahan pula, keuntungan jualan rokok semakin kecil. Harga sekotak rokok dahulu hanya RM5, kini naik kepada RM15 hingga RM17 sebungkus. Untuk mengelakkan kerumitan, industri mungkin memilih untuk tidak menjual langsung,” kata Krishnan.

Tambahnya restoran tidak akan rugi banyak dengan tidak menjual rokok, malah undang-undang antimerokok di tempat makan yang lebih menjejaskan perniagaan mereka.

Krishnan juga ingin tahu perkara yang harus dilakukan oleh peruncit apabila larangan merokok mengikut generasi ini bermula, jika tarikh lahir pembeli adalah pada Disember 2004 atau hanya beberapa hari lagi dari 2005.

“Jadi kita tidak boleh jual rokok kepada mereka sama sekali?” soalnya. – 27 Julai, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen