Barat perlu hentikan sekatan eksport bijirin Rusia, kata Putin 


Pencerobohan tentera Rusia di Ukraine telah menghalang penghantaran daripada salah satu pengeksport terbesar gandum dan bijirin lain di dunia.– Gambar EPA, 20 Julai, 2022.

PRESIDEN Rusia Vladimir Putin pada Selasa berkata Barat mesti menghapuskan sekatan ke atas eksport bijirin Rusia.

“Kami akan memudahkan eksport bijirin Ukraine, tetapi kami akan teruskan jika semua sekatan yang berkaitan dengan penghantaran udara untuk eksport bijirin Rusia akan ditarik balik,” kata Putin kepada pemberita di Tehran selepas perbincangan dengan presiden Iran dan Turki.

Pencerobohan tentera Rusia di Ukraine telah menghalang penghantaran daripada salah satu pengeksport terbesar gandum dan bijirin lain di dunia, mencetuskan kebimbangan kekurangan makanan global.

“Seperti yang anda ketahui, rakyat Amerika telah menarik balik—pada dasarnya menarik balik—sekatan ke atas bekalan baja Rusia ke pasaran dunia,” kata Putin.

“Jika mereka ikhlas mahu menambah baik keadaan pasaran makanan antarabangsa, saya harap perkara yang sama akan berlaku dengan bekalan bijirin Rusia untuk eksport.”

Harga bijirin di Afrika, benua termiskin di dunia, telah melonjak kerana kemerosotan dalam eksport dari Ukraine, memburukkan lagi kesan konflik dan perubahan iklim serta mencetuskan kebimbangan terhadap pergolakan sosial.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkata Afrika menghadapi krisis “belum pernah terjadi” yang disebabkan oleh konflik itu. – AFP, 20 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen