Pekerja tempatan ada masalah sikap, kata pengilang


Khoo Gek San

Sektor perladangan antara pekerjaan yang kurang menarik minat pekerja tempatan, kata pemain industri. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Julai, 2022.

KEKURANGAN tenaga kerja di kilang diburukkan lagi dengan sikap pekerja tempatan yang tidak dapat bekerja dengan berkesan seperti pekerja asing, kata pengilang.

Kilang-kilang, banyak yang menghadapi kesukaran selepas dibebani dengan kekurangan tenaga kerja untuk menjalankan operasi penuh, mengadu bahawa pekerja tempatan didapati kekurangan.

Majikan berkata, penduduk tempatan ini memilih untuk tidak bekerja dalam persekitaran kerja yang sukar, dan mahukan jalan keluar yang mudah untuk bekerja dalam sektor ekonomi gig.

Bagi mereka yang sudah bekerja dalam sektor pembuatan, mereka sentiasa bersedia dengan alasan untuk ponteng kerja atau berkelakuan “seperti maharaja”, dakwa ketua.

“Sebaik-baiknya, majikan lebih suka meminta rakyat tempatan mengisi kekurangan tenaga kerja ini memandangkan banyak cabaran dan kekecewaan yang dihadapi dalam proses pengambilan pekerja asing,” kata presiden Persekutuan Pekilang Malaysia (FMM), Soh Thian Lai.

Soh bagaimanapun, berkata pengambilan pekerja tempatan, terutamanya untuk mengisi kategori pekerja am tidak mahir, terus menimbulkan kesukaran dan datang dengan set cabaran berbeza seperti kadar pengurangan yang tinggi walaupun ditawarkan gaji lebih tinggi - melebihi kadar gaji minimum.

Selain daripada tuntutan gaji tinggi yang tidak setimpal dengan pengalaman mereka, penduduk tempatan juga didapati tidak mahu bekerja lebih masa.

“Ini penting pada peringkat ini kerana banyak industri mengejar pesanan dan jualan yang terganggu semasa pandemik dan gangguan rantaian bekalan,” kata Soh.

Beliau berkata, amat dikesali penduduk tempatan membuat tuntutan gaji yang tinggi dan tidak sanggup bekerja lebih masa.

Satu lagi fakta ialah penduduk tempatan tidak mahu bekerja dalam persekitaran kerja 3D - kotor, sukar, berbahaya.

Soh memberitahu The Malaysian Insight bahawa penduduk tempatan juga mempunyai masalah sikap yang membawa kepada kadar cuti perubatan dan ketidakhadiran yang tinggi, dan mereka biasanya tidak tinggal lama dalam satu kerja dan cenderung untuk lompat kerja dengan sangat kerap.

Sikap ini tidak memberikan majikan kestabilan buruh yang mereka perlukan.

Soh berkata terdapat juga kecenderungan yang lebih besar dalam kalangan penduduk tempatan untuk melakukan kerja gig, yang memberikan pendapatan lebih baik ditambah dengan aturan kerja yang lebih fleksibel.

Waktu kerja yang fleksibel antara sebab mengapa pekerjaan gig menjadi pilihan warga tempatan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Julai, 2022.

Penduduk tempatan lebih suka kerja gig

Presiden Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia Ding Hong Sing berkata kira-kira dua juta pekerja asing telah pulang ke negara asal mereka.

Beliau berkata ini telah mengakibatkan kekurangan tenaga kerja yang serius dalam semua sektor ekonomi namun mencari dalam kalangan penduduk tempatan untuk menggantikan mereka ternyata menjadi satu usaha yang amat sukar.

“Penduduk tempatan, terutamanya golongan muda, lebih suka kerja gig, menunggu telefon bimbit mereka berdering dan pesanan penghantaran makanan daripada tertakluk kepada waktu bekerja yang tetap di kilang,” kata Ding.

Beliau berkata apabila semakin ramai orang memilih untuk bekerja sebagai penghantar, ia boleh mewujudkan ketidakseimbangan yang berbahaya dalam ekonomi tanpa sesiapa yang berminat untuk bekerja dalam sektor 3D seperti kilang, pembinaan dan perladangan.

Ding juga berkata penduduk tempatan juga akan mencari semua jenis alasan untuk tidak hadir bekerja dengan yang paling biasa menuntut cuti ihsan kerana kematian ahli keluarga, atau ahli keluarga dimasukkan ke hospital dan sakit.

“Mereka berikan pelbagai alasan walaupun dan banyak yang tidak munasabah,” tambahnya.

Tetapi Ding berkata, majikan tidak berani memarahi pekerja mereka kerana bimbang mereka boleh berhenti kerja kerana marah.

“Kilang-kilang mereka mempunyai pesanan untuk dipenuhi dan mereka tidak mampu berdepan masalah kekurangan pekerja.”

Walaupun ramai majikan terpaksa layan mereka dengan baik, Ding berkata pekerja sedar bahawa pasaran buruh semasa adalah ‘pasaran pekerja’, dan oleh itu mereka tidak perlu mengikut peraturan.

Beliau berkata terdapat laporan bahawa pekerja telah berhenti kerja mereka selepas hanya beberapa hari “kerana kerja itu sukar”.

“Terdapat kes pekerja AWOL (tidak hadir tanpa cuti) dan kembali bekerja selepas beberapa hari.”

Ada juga yang langsung tidak kembali, tambahnya.

Ding berkata, majikan dipaksa untuk menahan diri dan tidak tergesa-gesa mengambil tindakan tatatertib terhadap pekerja mereka yang ingkar kerana mereka memerlukannya. – 16 Julai, 2022.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen