Ahli Parlimen pembangkang desak Putrajaya mudahkan proses kerakyatan anak angkat


Ravin Palanisamy

Permohonan kewarganegaraan untuk anak angkat menjadi isu tidak berkesudahan walau mendapat perintah daripada mahkamah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 14 Julai, 2022.

PUTRAJAYA mesti segera memberikan kerakyatan kepada anak angkat yang mendapat perintah pengangkatan daripada mahkamah, kata Hannah Yeoh hari ini.

Bekas timbalan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat itu berkata walaupun mendapat perintah pengangkatan daripada mahkamah di bawah Akta Pengangkatan 1952, permohonan ibu bapa untuk mendapatkan kewarganegaraan bagi anak angkat mereka ditolak oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) tanpa sebarang sebab.

“Permohonan pasangan ibu bapa yang memohon kewarganegaraan untuk anak angkat mereka menjadi isu yang tidak pernah berkesudahan.

“Paling membingungkan ialah kes yang membabitkan anak angkat yang telah mendapat perintah pengangkatan daripada mahkamah mengikut Akta Pengangkatan 1952 tetapi permohonan kewarganegaraan untuk anak angkat ditolak oleh KDN tanpa sebarang alasan. ,” kata ahli Parlimen Segambut itu. dalam satu kenyataan.

Ahli Parlimen DAP itu berkata, kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini membuat langkah yang perlu bagi memudahkan permohonan kewarganegaraan bagi anak angkat yang sudah melalui proses mahkamah.

Beliau berkata pemberian kerakyatan kepada anak angkat hanya memberi manfaat kepada kerajaan, termasuk mengurangkan beban kewangan kerajaan seperti dalam pengurusan institusi kanak-kanak milik kerajaan dan dalam mengurangkan kes pembuangan bayi.

Yeoh turut menekankan pelbagai kesan sosial yang terpaksa dihadapi ibu bapa dan anak angkat apabila permohonan kewarganegaraan mereka ditolak.

Beliau mendakwa ibu bapa mengalami banyak tekanan dan tekanan emosi kerana mereka tidak dapat membuat perancangan jangka panjang mahupun pendek dalam menjaga anak angkat mereka.

Yeoh berkata kanak-kanak seperti itu juga tidak mempunyai akses kepada pendidikan di sekolah kerajaan, dan tidak akan dapat melancong ke luar Malaysia bersama ibu bapa mereka.

Mereka juga tidak mendapat akses ke klinik kesihatan ibu dan anak milik kerajaan, menyebabkan mereka pergi ke klinik swasta yang harganya sangat mahal.

Yeoh berkata kerajaan perlu berterima kasih kepada ibu bapa yang mengambil langkah sedemikian bagi merealisasikan agenda Keluarga Malaysia kerajaan. – 14 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen