Audit forensik sahkan Rafizi menang jawatan nombor 2 PKR


Raevathi Supramaniam

Audit forensik terhadap keputusan pemilihan PKR dilakukan selepas ada ahli tidak berpuas hati. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Julai, 2022.

RAFIZI Ramli secara rasmi memenangi jawatan timbalan presiden PKR selepas audit forensik dilakukan terhadap keputusan pemilihan parti itu.

Rafizi menang dengan majoriti besar 16,668 undi mengatasi pencabarnya Saifuddin Nasution Ismail.

Jawatan ketua wanita PKR bagaimanapun disandang oleh Senator Fadhlina Sidek yang menang dengan perbezaan tipis 32 undi.

Keputusan tidak rasmi pada mulanya menyaksikan sekutu Rafizi, Rodziah Ismail sebagai pemenang.

Pengarah jawatankuasa pemilihan parti PKR Zaliha Mustafa berkata dalam satu kenyataan audit forensik mendapati ada cubaan “pihak tidak bertanggungjawab” untuk mengubah keputusan.

“Bagaimanapun ia tidak menjejaskan keputusan majoriti calon, sama ada di peringkat pusat atau cabang,” kata Zaliha.

Ahli parti yang tidak berpuas hati menggesa audit forensik dilakukan selepas dakwaan berlaku penyelewengan terhadap keputusan pemilihan itu.

Salah seorang yang menuntut audit forensik adalah bekas ketua PKR Perak Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak yang tewas kepada Menteri Besar Selangor Amirudin Shari untuk jawatan ketua Cabang Gombak.

Farhash mendakwa beliau dan pasukannya mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan terdapat percanggahan dalam pengiraan keputusan.

Keputusan rasmi juga mengesahkan empat naib presiden yang dilantik mengikut kronologi adalah Amirudin Shari, ahli Parlimen Tanjong Malim Chang Lih Kang, ahli Parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad dan Menteri Besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun. – 4 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen