Mustapa Mohamed nafi dakwaan penyelewengan oleh Zahid


Aminah Farid

Ahli Parlimen Jeli Mustapa Mohamed berkata dakwaan yang dibuat Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi itu pernah dibangkitkan pada 2018.– Gambar fail The Malaysian Insight, 29 Jun, 2022.

AHLI Parlimen Jeli Mustapa Mohamed menafikan dakwaan yang dibuat oleh pemimpin Umno Ahmad Zahid Hamidi bahawa beliau menyalahgunakan peruntukan yang disalurkan kepada Umno Kelantan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu dalam satu kenyataan berkata semua dana parti diuruskan mengikut garis panduan parti termasuk dana untuk pilihan raya, sambil menambah dana itu diuruskan oleh jawatankuasa terbabit di peringkat badan perhubungan.

Semalam, Zahid mendakwa RM30 juta yang merupakan sebahagian daripada dana untuk logistik dan untuk membawa pulang pengundi yang bekerja atau menetap di Lembah Klang bagi mengundi di Kelantan semasa pilihan raya umum ke-14 telah diberikan kepada isteri Mustapa dan dimasukkan ke dalam akaun peribadi.

Beliau memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa tiga ahli Parlimen termasuk Mustapa daripada Umno telah keluar parti dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) selepas PRU14 untuk menyelamatkan diri daripada disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Mustapa turut menafikan dakwaan ini dan berkata selepas PRU14, beliau dipanggil oleh SPRM dan polis untuk memberi kenyataan mengenai projek Talian Gas Trans Sabah dan 1Malaysia Development Berhad.

Beliau berkata kenyataan Zahid yang merupakan ahli Parlimen Bagan Datuk telah dibangkitkan sebelum ini.

“SPRM menafikan kenyataannya pada September 2018 dan setiausaha badan perhubungan Umno di Kelantan ketika itu sudah pun memberi penjelasan mengenai pengurusan dana itu,” katanya.

“Dakwaan seperti ini bertujuan untuk mencemarkan nama baik saya sebagai anggota Kabinet dan ahli Parlimen,” kata Mustapa.

Mustapa mengulangi bahawa beliau tidak pernah didesak untuk menyertai Bersatu dan tidak juga menyeleweng mana-mana dana milik Umno Kelantan.

“Saya sedia bekerjasama dengan pihak berkuasa,” tambahnya. – 29 Jun, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen