PAS, Jakim pecah belah umat Islam, dakwa SIS


Aminah Farid

SIS berkata Islam tidak seharusnya dijadikan punca menyusahkan bagi umat Islam untuk hidup bersama dengan mereka yang berbeza kepercayaan, agama dan budaya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Jun, 2022.

PAS dan pihak berkuasa agama seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) cuba memecahbelahkan umat Islam dengan memberi amaran supaya tidak menghadiri perayaan Bon Odori, kata Sisters in Islam (SIS) hari ini.

Persatuan itu dalam satu kenyataan berkata semua pihak ini terus menggalakkan sikap tidak bertoleransi dan ketaksuban dalam masyarakat majmuk dan berbilang budaya.

SIS menambah Islam tidak seharusnya dijadikan punca menyusahkan bagi umat Islam untuk hidup bersama dengan mereka yang berbeza kepercayaan, agama dan budaya.

“Keterangkuman adalah salah satu ciri penting untuk hidup dalam suasana berbilang budaya yang harmoni,” katanya.

“Bagaimanakah wujud penghargaan, sambutan dan muhibah di kalangan rakyat Malaysia dan masyarakat lain yang tinggal di Malaysia sedangkan rasional untuk mengekalkan akidah umat Islam akan sentiasa digunakan untuk mengehadkan penyertaan sosial dan budaya, interaksi dan persembahan?

“Selain bercakap dalam Bahasa Melayu dan makan makanan Melayu, bagaimanakah pihak berkuasa agama ini mengenal pasti diri mereka sebagai orang Melayu dan warga Malaysia secara budaya apabila mereka meninggalkan amalan, kesenian dan persembahan tradisional Melayu dan Malaysia?”

SIS berkata kenyataan dikeluarkan oleh PAS seolah-olah menamatkan segala persoalan, perdebatan, dan perbincangan. – 11 Jun, 2022.    

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen