Perkahwinan lebih kecil norma baharu pasca pandemik 


Khoo Gek San

Ramai pasangan yang memilih untuk mengadakan majlis perkahwinan secara ringkas dan menangguhkan bulan madu mereka. – Gambar EPA, 8 Jun, 2022.

PASANGAN tidak sabar-sabar untuk berkahwin tahun ini kerana pandemik Covid-19 yang paling teruk telah berakhir, dan perniagaan perancang perkahwinan serta jurugambar kembali semula, dengan perubahan dalam corak perbelanjaan pelanggan.

Makan malam atau jamuan perkahwinan masih diadakan tetapi dalam skala yang lebih kecil berbanding sebelum wabak.

berkata perniagaan kembali ke landasan dan jadual syarikatnya hampir penuh untuk sepanjang tahun ini.

Tetapi kos telah meningkat sebanyak 40% untuk pakaian perkahwinan dan album foto. Bahan seperti fabrik dan aksesori kebanyakannya diimport untuk membuat barangan yang direka dan dihasilkan dalam negara.

Lew berkata galeri perkahwinannya cuba untuk tidak meletakkan kos yang meningkat kepada pelanggan.

“Kami tidak bercadang untuk melaraskan harga pakej perkahwinan tahun ini dan berharap dapat mengekalkan harga yang kami miliki sejak dua tahun lalu.”

“Semasa pandemik di bawah sekatan pergerakan yang dilonggarkan, majlis perkahwinan dibenarkan dengan tidak lebih daripada 200 tetamu.

“Ketika itu pasangan akan membelanjakan kira-kira 30% daripada bajet perkahwinan mereka untuk jamuan makan malam yang ringkas, dan 70% lagi untuk penggambaran foto perkahwinan mereka.

“Sejak Disember tahun lalu apabila sekatan dilonggarkan lagi, pasangan mula membelanjakan 70% daripada bajet mereka untuk menyewa pakaian perkahwinan dan untuk jamuan, manakala 30% masih dikhaskan untuk fotografi perkahwinan.”

Ketua Pegawai Eksekutif Galeri Perkahwinan Enya Mareine, Fion Lew berkata ramai yang menangguhkan bulan madu kerana bimbang Covid-19 akan kembali dan menyebabkan sekatan pergerakan. –  8 Jun, 2022.

Satu lagi trend pelanggan yang beliau perhatikan ialah keutamaan untuk melengkapkan pendaftaran perkahwinan, yang diwajibkan oleh undang-undang, dalam tahun ini sendiri, dan kemudian fokus pada penggambaran perkahwinan. Ramai pasangan juga memilih untuk menangguhkan bulan madu mereka.

Mengutamakan pendaftaran perkahwinan dan menangguhkan bulan madu berkemungkinan disebabkan oleh kebimbangan bahawa Covid-19 mungkin masih menimbulkan varian baharu yang boleh mengembalikan sekatan pergerakan.

Lew berkata beliau tidak menolak kemungkinan ini, memberikan contoh situasi di bandar-bandar utama China seperti Shanghai, yang telah berada di bawah sekatan ketat sedangkan seluruh dunia mula dibuka semula.

Sementara itu, jurugambar perkahwinan Chi Wei Ping berkata, beliau mempunyai tempahan untuk sepanjang tahun ini.

“Perniagaan saya semakin meningkat sejak November lalu,” kata Chi yang bekerja dengan Jae Chia Photography.

Tambahnya, harganya tidak diselaraskan sejak dua tahun lalu tetapi melihat kesediaan pasangan untuk membayar mengikut yuran baharu, memandangkan ia mengambil masa untuk membuat reka bentuk album perkahwinan.

“Industri ini bergantung pada kreativiti dan kemahiran jurugambar dan pereka, jadi kami melaraskan bayaran berdasarkan pengalaman,” kata Chi.

Fotografi perkahwinan terjejas teruk seperti sektor pelancongan semasa pandemik, tambahnya.

“Ramai pasangan membayar deposit tetapi kemudian dihentikan daripada meneruskannya kerana perintah kawalan pergerakan dan kami tidak dapat membayar balik wang mereka. Sekurang-kurangnya perniagaan kembali normal sekarang.”

Jamuan lebih kecil, tangguh bulan madu 

Chong Jing Wen yang berusia dua puluh enam tahun yang merancang untuk berkahwin pada penghujung tahun ini, berkata beliau akan mengekalkan perkara yang ringkas untuk memastikan harga mampu milik.

Apa yang memeningkannya setakat ini ialah ketidakpastian mengenai kos jamuan perkahwinan kerana restoran yang beliau lebih suka tidak mengeluarkan senarai harga untuk jamuan makan malam.

“Restoran itu telah berkata harga pasti akan meningkat. Walaupun kami masih tidak tahu berapa harganya, kami tetap membayar deposit kerana terdapat ramai pasangan lain yang juga ingin melangsungkan perkahwinan mereka pada tahun ini, dan banyak lagi restoran lain telah ditempah sepenuhnya untuk majlis perkahwinan,” kata Chong.

Beliau juga akan menangguhkan bulan madunya, dengan menyatakan kebimbangan bahawa pandemik Covid-19 “belum berakhir sepenuhnya”.

“Kami (suami dan saya) akan fokus pada kerja dahulu. Lagipun, perkahwinan memang menjejaskan kewangan kami. Dan walaupun jangkitan Covid-19 kini kurang teruk, kami masih mahu mengelaknya jika boleh. Kami boleh menebusnya. berbulan madu nanti apabila kita lebih selesa dengan keadaan itu.”

Bakal pengantin Patrick Tai, juga memutuskan untuk memastikan perkahwinannya diadakan secara ringkas.

Kerana pandemik, rancangan itu juga terus berubah, jadi beliau memutuskan untuk fokus pada perkahwinannya sedikit demi sedikit.

“Kami akan mendaftarkan perkahwinan kami terlebih dahulu dan kemudian baru merancang untuk majlis perkahwinan itu perlahan-lahan. Kami tidak akan mengadakan jamuan besar-besaran, mungkin hanya perjumpaan rakan dan keluarga yang sangat rapat,” kata Tai, yang menangguhkan perkahwinannya sejak tahun lalu.

Memandangkan ramai yang merancang untuk berkahwin tahun ini, tempahan restoran penuh dan beliau dan tunangnya memutuskan untuk meringkaskan majlis perkahwinan.

“Pandemik telah mengajar saya bahawa adalah lebih penting untuk menghargai orang yang anda sayangi dan mempunyai kesihatan yang baik. Bentuk material perkahwinan kami tidak begitu penting,” kata Tai. – 8 Jun, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen