200,000 pekerja asing akan dibawa masuk


Aminah Farid

PUTRAJAYA telah meluluskan 200,000 pekerja asing untuk bekerja di negara ini bagi jawatan kosong dalam “sektor tidak popular”.

Menteri Sumber Manusia M Saravanan berkata permohonan daripada majikan diluluskan kerana kekosongan jawatan di portal My Future Job kementerian tidak diisi sejak lebih setahun lalu.

Seramai 200,000 pekerja asing itu akan dibawa masuk untuk mengisi kekosongan ini, katanya.

“Mereka yang terus membangkitkan isu ini mesti faham bahawa hanya sektor perladangan sahaja mencatatkan kerugian RM20 bilion tahun lepas,” kata Saravanan pada sidang media selepas majlis anjuran Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) di Kuala Lumpur.

Beliau menambah bahawa walaupun kerajaan menerima permohonan untuk mengambil kira-kira 500,000 pekerja asing, ia tidak akan memberikan kelulusan kepada semua.

Malaysia telah bergelut dengan kekurangan tenaga kerja sejak pembukaan semula ekonominya, terutamanya dalam sektor 3D - kotor, berbahaya dan sukar.

Majoriti pekerja asing negara itu berasal dari Indonesia dan Bangladesh.

Mengulas mengenai pembatalan kumpulan pertama 164 pekerja asing Indonesia yang dijadualkan tiba pada 31 Mac, Saravanan mengesahkan kekeliruan timbul berhubung permit kerja mereka.

“Perkara ini sedang diproses di pihak kami. Apabila kami mengeluarkan visa untuk masuk ke Malaysia, ia tidak bermakna mereka boleh bekerja terus,” katanya.

“Mereka mesti melalui saringan kesihatan wajib dan apabila lulus barulah cop yang berfungsi akan diberikan.

“Tetapi satu agensi Indonesia menganggapnya sebagai mengelirukan dan meminta duta Indonesia ke Malaysia untuk membetulkan perkara itu,” katanya.

MalaysiaKini memetik Duta Besar Indonesia Hermono sebagai berkata bahawa kekeliruan itu mungkin disebabkan oleh “visa masuk tunggal” yang dikeluarkan kepada pekerja oleh Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta yang menunjukkan bahawa mereka “tidak dibenarkan bekerja” seperti yang dinyatakan dalam setem visa.

Agensi Perlindungan Buruh Migran Indonesia dilaporkan melarang pekerja yang diambil bekerja oleh Sime Darby Plantations daripada berlepas dari Lombok kerana kebimbangan mengenai dokumentasi. – 3 Jun, 2022.


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen