Ramkarpal selar pandangan bekas hakim mengenai imej SPRM


Ramkarpal Singh berkata imej SPRM bukan tercalar disebabkan lantikan ahli politik sebagai pesuruhjaya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 Mei, 2022.

PANDANGAN bekas ketua hakim negara Mohamed Raus Sharif yang imej Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tercalar selepas ahli politik dilantik mengetuainya menunjukkan beliau seorang yang menyimpang jauh daripada kebenaran, kata Ramkarpal Singh.

Pengerusi biro undang-undang kebangsaan DAP itu berkata pandangan Raus yang menganggap imej SPRM tidak tercalar sebelum pelantikan itu tidak benar.

“Pandangan Raus seolah-olah mencadangkan bahawa SPRM menikmati keyakinan awam sebelum pelantikan apa yang dikatakan sebagai lantikan politik itu yang tidak boleh menyimpang jauh dari kebenaran,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Bercakap pada “Forum Pencegahan Rasuah Malaysia 2022” semalam, Raus berkata beberapa peristiwa menimbulkan persoalan isu kesaksamaan dan kebebasan agensi itu dalam tempoh empat tahun lepas, termasuk pelantikan ahli politik sebagai ketua agensi itu.

Walaupun Raus tidak menyebut nama, ia dipercayai merujuk kepada Latheefa Koya, yang dilantik sebagai ketua pesuruhjaya SPRM.

Latheefa dilantik oleh bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad pada 2019.

Latheefa melepaskan jawatankuasa eksekutif pusat PKR, tetapi pelantikannya masih menimbulkan keraguan berlakunya penyiasatan dan pendakwaan terpilih daripada pembangkang.

Beliau berkhidmat selama sembilan bulan, sehingga Pakatan Harapan hilang kuasa persekutuan berikutan Langkah Sheraton.

Raus berkata tidak hairanlah jika agensi antirasuah itu menerima pelbagai kritikan selepas pelantikan itu.

Ramkarpal juga mengecam bekas ketua hakim negara itu kerana mengabaikan kontroversi melingkari ketua SPRM semasa Azam Baki.

“Kekecewaan terbesar daripada ucapan Raus adalah kegagalannya untuk menangani perkara besar yang cuba ditutup - kontroversi baru-baru ini yang menyelubungi Azam sehinggakan menarik kritikan daripada orang ramai, membawa kepada terhakisnya keyakinan yang serius terhadap SPRM.

“Orang akan menyangka insiden sebegitu akan ditangani atau sekurang-kurangnya diulas oleh bekas ketua hakim negara pada majlis yang dihormati itu.

“Kegagalan Raus berbuat demikian dan sebaliknya, menyalahkan imej SPRM yang tercalar kerana lantikan politik dalam tempoh empat tahun lepas, yang saya anggap adalah Latheefa semasa pemerintahan PH, mencadangkan beliau jahil sepenuhnya tentang persepsi orang ramai terhadap SPRM hari ini, petanda jelas seseorang yang menyimpang jauh daripada kebenaran.”

Kontroversi pemilikan saham Azam diketahui umum tahun lepas apabila wartawan penyiasat bebas Lalitha Kunaratnam menulis mengenai kaitan perniagaan dan ekuitinya yang dipegang beliau dalam artikel dua bahagian di laman web.

Tuduhan yang sama dalam artikel itu dibawa kepada ahli ekonomi terkemuka Dr Edmund Terence Gomez, yang merupakan ahli Panel Pencegahan Rasuah SPRM. Gomez meletak jawatan pada Disember lalu bagi membantah ketiadaan tindakan menangani perkara itu.

Lembaga penasihat pada awal Januari berkata Azam tidak melakukan sebarang kesalahan selepas menyoalnya. Azam juga berkata saham itu dibeli oleh adiknya dan dipindahkan kepadanya dan Azam tidak mendapat faedah kewangan.

Kenyataan Suruhanjaya Sekuriti pada bulan yang sama berkata Azam tidak melanggar mana-mana undang-undang mengenai akaun dagangan dengan membenarkan orang lain menggunakannya.

Pada Mac, menteri undang-undang Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata tidak akan ada siasatan lanjut mengenai perkara itu. – 25 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen