Kajian dapati risiko darah beku pada paru-paru bekas pesakit Covid-19


BEKAS pesakit koronavirus berdepan dua kali ganda risiko darah beku yang boleh bergerak ke paru-paru berbanding individu tidak pernah dijangkiti, serta dua kali ganda mengalami gejala pernafasan, kata satu kajian baharu yang besar pada Selasa.

Penyelidikan oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit mendapati sebanyak satu daripada lima orang dewasa berumur 18-64 tahun dan satu daripada empat daripada mereka yang berusia lebih 65 tahun terus mengalami keadaan kesihatan yang mungkin berkaitan dengan serangan Covid—penemuan yang konsisten dengan penyelidikan lain.

Di antara semua keadaan, risiko berlakunya embolisme pulmonari akut—darah beku dalam arteri paru-paru—meningkat paling banyak pada orang dewasa yang lebih muda dan lebih tua daripada 65 tahun, begitu juga gejala pernafasan seperti batuk kronik atau sesak nafas.

Embolisme pulmonari biasanya bergerak ke paru-paru dari urat darah di kaki, dan boleh menyebabkan masalah serius, termasuk kerosakan paru-paru, tahap oksigen yang rendah dan kematian.

Kajian itu berdasarkan lebih 350,000 rekod pesakit Covid-19 dari Mac 2020 hingga November 2021, dipadankan dengan 1.6 juta orang dalam kumpulan yang mendapatkan rawatan perubatan pada bulan yang sama sebagai “kes” pesakit sepadan, tetapi tidak didiagnosis dengan Covid.

Pasukan itu menilai rekod kejadian 26 keadaan klinikal yang sebelum ini dikaitkan dengan “long Covid’”.

Keadaan yang paling biasa dalam kedua-dua kumpulan umur adalah gejala pernafasan dan sakit muskuloskeletal.

“Keterukan dan tempoh penyakit Covid-19 boleh menjejaskan keperluan penjagaan kesihatan dan kesejahteraan ekonomi pesakit,” tulis penulis.

“Ia mungkin juga menjejaskan keupayaan pesakit untuk menyumbang kepada tenaga kerja dan mungkin mempunyai kesan ekonomi kepada mangsa yang terselamat dan tanggungan mereka,” serta memberi tekanan tambahan pada sistem kesihatan.

Batasan kajian termasuk fakta bahawa data tentang jantina, bangsa dan wilayah geografi tidak dipertimbangkan, begitu juga status vaksinasi. 

Oleh kerana tempoh masa, kajian itu juga tidak mengambil kira varian yang lebih baharu. – AFP, 25 Mei, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen