‘Tangan ghaib' musnahkan Serba Dinamik, kata CEO


K. Kabilan

CEO Serba Dinamik Holdings Bhd Mohd Abdul Karim Abdullah berkata ada "tangan tersembunyi" yang berminat melihat kejatuhan syarikat minyak dan gas itu. – Gambar laman web Serba Dinamik, 16 Mei, 2022.

MASALAH perundangan Serba Dinamik Holdings Bhd dengan pengawal selia pasaran berpunca daripada “tangan ghaib” yang berminat untuk melihat kejatuhan syarikat minyak dan gas itu, kata pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Mohd Abdul Karim Abdullah.

Karim mendakwa komplot itu untuk memusnahkan Serba Dinamik dan menyingkirkannya daripada kancah korporat.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan identiti mereka di sebalik tindakan itu kerana siasatan sedang dijalankan.

“Kami percaya ada tangan tersembunyi yang mencetuskan seluruh kontroversi ini. Kami adalah usahawan yang percaya pada teknologi sebagai alat untuk membimbing, menyokong dan cemerlang dengan penyelesaian kejuruteraan holistik global kami.”

“Kami percaya dalam mengambil bahagian dalam agenda pembinaan negara dan menyokong serta melaksanakan program pembangunan vendor kerajaan.”

“Ada pihak yang iri hati dengan kejayaan kami dan mencipta isu yang kucar-kacir.

“Kami tidak mempunyai ‘godfather’ atau ‘hubungan politik yang kuat’ untuk melindungi kami,” katanya kepada The Malaysian Insight dalam satu temubual.

Beliau berkata serangan tidak wajar itu membawa kesan besar kepada syarikat dan dirinya sendiri mengakibatkan kejatuhan bebas saham syarikat serta petisyen penggulungan daripada pemiutangnya. Syarikat itu kini sedang menjalani proses penstrukturan Nota Amalan 17 (PN17).

“Bagi saya semua dakwaan yang dilemparkan terhadap saya dan Serba Dinamik hanya untuk mengeluarkan saya daripada persada korporat dan menggambarkan imej ultra-negatif saya.

“Semua dakwaan adalah tidak benar dan seperti yang dinyatakan unsur sub judice, saya mendiamkan diri. Kini ia sudah berakhir,” katanya.

Lelaki kelahiran Sarawak berusia 57 tahun yang menubuhkan Serba Dinamik pada 1993 di Bintulu bagi menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan dan penyelesaian kejuruteraan kepada industri minyak serta gas dan penjanaan kuasa.

“Bagi membongkar dakwaan itu saya bekerja keras dengan pasukan undang-undang dalam representasi kami kepada Jabatan Peguam Negara (AGC) untuk mengenakan kompaun pertuduhan,” katanya. – 16 Mei, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen