Debat Najib-Anwar hambar, kata penganalisis politik


Ravin Palanisamy

Debat antara bekas perdana menteri Najib Razak dan Ketua Pembangkang malam tadi disiarkan secara langsung malam tadi dari Pusat Pelancongan Malaysia (Matic) Kuala Lumpur.– Gambar The Malaysian Insight, 13 Mei, 2022.

DEBAT yang ditunggu-tunggu antara bekas perdana menteri Najib Razak dan Ketua Pembangkang malam tadi hambar, terlalu banyak retorik politik, kata penganalisis politik.

Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar dari Universiti Islam Antarabangsa berkata dua tokok politik itu saling memberi jawapan yang kurang meyakinkan kepada soalan yang dikemukakan kepada mereka.

“Mereka tak sepatutnya berdebat antara satu sama lain. Entah kenapa kedua-duanya tidak sama tara.

“Terlalu banyak retorik politik. Tiada jawapan yang memuaskan,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Debat antara bekas presiden Umno dan presiden PKR itu disiarkan secara langsung malam tadi dari Pusat Pelancongan Malaysia (Matic) Kuala Lumpur.

Program itu banyak menyentuh nasib syarikat berkaitan kerajaan Sapura Sapura Energy Bhd (Sapura Energy) dan juga isu-isu nasional lain termasuk ekonomi, tadbir urus dan hala tuju negara.

Najib mencadangkan supaya Petronas mengambil alih Sapura Energy bagi mengelakkan  syarikat perkhidmatan minyak dan gas itu itu diisytihar muflis, dan seterusnya menyelamatkan ribuan pekerja dan vendor tempatan.

Anwar pula menggesa menggesa kerajaan melakukan audit forensik terhadap Sapura Energy sebelum memetuskan sama ada ia wajar diselamatkan atau tidak.

Seorang lagi penganalisis politik, Dr James Chin daripada Institut Asia Universiti Tasmania, berkata debat malam tadi tidak ubah seperti kempen pilihan raya.

“Kalau dilihat dari segi kandungan, Najib cuma ‘cakap kosong’, banyak retorik.

“Anwar pula banyak bercakap tentang fakta, rombakan sistem. Beliau ada banyak hujah tapi bukan apa yang rakyat mahu dengar,” katanya.

Sapura Energy mencatatkan kerugian bersih RM6.61 bilion pada suku keempat berakhir 31 Januari 2022, berbanding kerugian RM216.03 juta bagi tempoh yang sama tahun lalu.

Kerugian ini sebahagian besarnya disebabkan rosot nilai muhibah bernilai RM3.29 bilion dan kemerosotan nilai ke atas hartanah, loji dan peralatan bernilai RM2.1 bilion.

Kerugian bersih Sapura Energy bagi tahun kewangan berakhir 31 Januari 2022 meningkat kepada RM8.9 bilion berbanding RM160.87 juta yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lalu.

Pendapatan syarikat itu juga susut 22.8% kepada RM4.13 bilion daripada RM5.35 bilion bagi tempoh sama tahun sebelumnya.

Sapura Energy sedang menjalankan penstrukturan semula hutang secara besar-besaran yang melibatkan bank, vendor dan kontraktor. 

Kata Chin, berdasarkan kepada reaksi penonton Najib mempunyai kelebihan berbanding Anwar.

“Najib lebih optimis, yang berpandangan segala-galanya boleh diubah. Anwar pula lebih menekankan audit forensik audit, mencari salah siapa punca Sapura rugi.

“Tetapi Anwar tak tawarkan penyelesaian. Najib nampak lebih optimis tentang masa depan, bercakap dengan yakin.

“Jadi kalau tanya pendapat awam siapa yang menang, saya katakan Najib,” kata Chin.

Tambahnya, debat malam tadi membolehkan rakyat melihat keupayaan dua pemimpin berkenaan menjelang pilihan raya umum (PRU) akan datang.

“Manfaatnya (debat) kita dapat melihat pemimpin dari pihak kerajaan iaitu Najib seolah-oleh berkempen untuk kembali jadi perdana menteri.

“Anwar pula bercakap sebagai pemimpin Pakatan Harapan (PH) menjelang PRU15.

“Saya fikir debat ini membolehkan rakyat tengok menilai sendiri. 

“Apa yang kita nampak PH masih komited untuk pembaharuan. Anwar bertekad untuk mengubah sistem di Malaysia, yang pada saya perkara betul untuk dilaksanakan,” katanya

Seramai 400 tetamu hadir menonton debat di Matic malam tadi,antaranya Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan dan Ahli Majlis Tertinggi Puad Zakarshi.

Sebelah pembangkang pula, antara yang hadir adalah Ahli Parlimen Pandan Wan Azizah Wan Ismail, Setiausaha Agung Anthony Loke, Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil dan Ahli Parlimen Taiping MP Nga Kor Ming. – 13 Mei, 2022.     


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen