CEO Serba Dinamik nafi lobi PM di Dubai untuk bantu syarikatnya


K. Kabilan

CEO Serba Dinamik Mohd Abdul Karim Abdullah berkata beliau hanya bercakap kira-kira 10 perkataan saja dengan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob ketika ekspo di Dubai. – Gambar Serba Dinamik, 10 Mei, 2022.

SERBA Dinamik Holdings Bhd tidak melobi Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob ketika lawatannya ke Dubai pada Mac bagi menyelesaikan masalah guaman membabitkan syarikat minyak dan gas itu dengan pengawal selia pasaran, kata CEO Mohd Abdul Karim Abdullah.

Karim berkata memang betul beliau berada di Malaysia Pavilion @ Expo 2020 Dubai ketika Ismail melawat pameran perdagangan antarabangsa itu, tetapi beliau tidak bercakap dengan perdana menteri berkenaan masalah syarikatnya dengan Suruhanjaya Keselamatan (SC).

“Sebenarnya, saya tidak ada peluang langsung untuk bertemu berdua dengan beliau,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Katanya, beliau berada di ekspo itu kerana Serba Dinamik adalah penaja utama Malaysia Pavilion.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan menyatakan beliau bercakap dengan perdana menteri di ekspo itu, memohon bantuan bagi menyelesaikan isu guaman syarikatnya.

“Tidak betul langsung. Saya ada di situ keran asyarikat saya penaja Malaysia Pavilion.

“Bila perdana menteri melawat Malaysia Pavilion pada 30 Mac, saya dijemput berada di situ ketika lawatan berkenaan.

“Namun saya tidak bercakap dengan perdana menteri langsung…mungkin ada berbual berbahasa sedikit, 10 perkataan paling banyak. Selepas itu, beliau melawat pavilion sementara saya tidak ikut.

“Selepas itu, saya ada berbual dengan beberapa menteri yang saya kenal.

“Jadi cerita kata saya lobi perdana menteri untuk campur tangan bantu Serba Dinamik adalah bohong, direka orang di luar sana untuk menambah masalah kami,” katanya.

Serba Dinamik menjadi perhatian selepas Karim dan tiga eksekutif kanan syarikat itu didakwa atas tuduhan menyerahkan kenyataan palsu kepada Bursa Malaysia Securities Bhd berkaitan angka pendapatan RM6.014 bilion terkandung dalam keputusan gabungan syarikat bagi suku tahunan dan tahun berakhir 31 Disember, 2020.

Bagaimanapun, bulan lalu Pejabat Peguam Negara menerima surat representasi berkenaan perkara itu daripada empat individu terbabit, susulan di mana SC pada 13 April mengenakan kompaun kepada syarikat itu dan empat eksekutif kanan berkenaan RM16 juta. – 10 Mei, 2022.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen