Nurul Izzah, Rafizi sajalah tunggu 10 tahun


Faisal Tehrani

Apa tujuan Rafizi Ramli (kiri) dan Nurul Izzah (kanan) menyatakan perlu 10 tahun untuk Pakatan Harapan kembali ke Putrajaya? Adakah kita perlu tunggu lama sementara masalah depan mata makin membarah dan bernanah? – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 19 April, 2022.

NURUL Izzah Anwar percaya, Pakatan Harapan (PH) perlu menunggu selama 10 tahun lagi untuk kembali ke Putrajaya. Begitulah yang Nurul Izzah percaya. Mohd Rafizi Ramli, salah seorang pesaing jawatan timbalan presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), pula menyatakan silap-silap Selangor juga jatuh dari pegangan PH.

Setakat yang saya baca, ada beberapa siri kenyataan mereka — yang pesimistik belaka — seolah-olah menunjukkan bumi telah telangkup untuk Pakatan Harapan. Terutama menggunakan indikasi siri Pilihan Raya Negeri Melaka, Sarawak dan Johor. 

Tidak jelas apakah ini satu strategi untuk bangkit kembali, atau memang kepercayaan sesungguh hati bahawa PH payah untuk timbul lagi. Jika ia sekadar strategi untuk menang dalam pemilihan PKR, saya hitung ia strategi yang aneh; iaitu jika dibaca dalam-dalam hanya merendahkan kedudukan Anwar Ibrahim sebagai bayang-bayang dewata dalam parti oposisi. 

Jika ia satu strategi menakut-nakutkan penyokong PH agar bersatu di bawah dakapan mereka dengan segera atau mendapat kecundang, pun saya kira ia kaedah yang pelik. Moral penyokong PH sudah rendah, dan memberi kegerunan sedemikian rupa tidak membantu sama sekali. 

Sekiranya gambaran-gambaran ngeri bahawa parti rasuah akan menang lagi dan negara ini akan dibaham dubuk liar selama 10 tahun sementara pembangkang bersatu di bawah Rafizi dan Izzah, adalah satu kegerunan yang ditujukan kepada rakyat atau pengundi; ia tambah-tambahlah membingungkan. 

Ini kerana secara keseluruhannya rakyat tidak begitu peduli akan rasuah dan korupsi. Perang melawan rasuah dan korupsi itu dapat dikira telah pun bungkus. Rakyat terutama Melayu memang tidak kisah disirami habuan dan wang kempen. Rasuah adalah halal dan lazat. 

Bahkan pengundi-pengundi Melayu secara totok menunjukkan mereka mencintai koruptor dan korupsi sesungguh hati. Sambutan untuk rasuah meskipun hukumannya adalah neraka begitu semarak sekali.

Jika membiarkan Melayu dan seluruh negara ini terus dihenyak gejala rasuah selama 10 tahun, kita pun tahu Malaysia tak akan beroleh maruah dan kehormatannya kembali.

Adakah menunggu selama 10 tahun ini bermaksud mereka meminta kita menengok saja selama 10 tahun sang kayangan menarah segala hutan hijau dan pasir pantai sehingga botak licin dalam tempoh itu? – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 April, 2022.

Saya tidak tahu apa tujuan Nurul Izzah dan Rafizi menyatakan 10 tahun untuk kembali. Adakah ini bermaksud mereka meminta penyokong PH sempat tua dulu selama 10 tahun dan membiarkan negara ini dijilat diperam digerigit dan dikoyak-koyakkan binatang buas koruptor dalam tempoh itu? 

Adakah ini bermaksud mereka meminta presiden PKR menunggu selama 10 tahun lagi demi mencipta sejarah seorang lagi perdana menteri tertua dalam sejarah dunia? 

Adakah ini bermaksud mereka meminta tabung Malaysia dijarah dulu selama 10 tahun dan kering kontang ditokak diseluk dikaut dikeruk pelahap lantas negara ini muflis dalam tempoh itu? 

Adakah ini bermaksud mereka meminta kita menengok saja selama 10 tahun sang kayangan menarah segala hutan hijau dan pasir pantai sehingga botak licin dalam tempoh itu? 

Adakah ini bermaksud mereka meminta rakyat Malaysia selama 10 tahun kelak merelakan diri dicabul berkali-kali-kali lagi dan lagi sehingga tercabut segala bulu dan daging dalam tempoh itu? 

Adakah ini bermaksud mereka meminta pengundi jujur dan waras di usia hujung 40an tatkala ini supaya bertahan jangan mati dulu selama 10 tahun untuk melihat negara ini dibersihkan dari penjahat dan lanun?

Adakah kita, dan Malaysia mempunyai rentang masa selama itu? 

Nurul Izzah dan Rafizi sajalah yang tunggu selama itu, ramai yang tidak mahu.

Apa jenis pemimpin pesimistik yang diberikan oleh Pakatan Harapan kepada pengundi menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 ini? 

Dalam tempoh nanar ini, konon wajah koruptor lebih menyelerakan berbanding wajah renta tua Tun Dr Mahathir Mohamad? Dalam waktu menggila, konon akan ada perubahan minda daripada pengundi-pengundi muda yang baru mengenal kertas undi? 

Dalam waktu singkat ini dijangka pelabur dan pedagang tidak akan angkat kaki meninggalkan Malaysia untuk ke rantau atau negara lain yang kelihatan lebih menggiurkan?

Adakah menunggu selama 10 tahun ini bermaksud Nurul Izzah dan Rafizi Ramli minta rakyat relakan diri dicabul berkali-kali-kali sehingga tercabut segala bulu dan daging dalam tempoh itu? – Gambar fail The Malaysian Insight, 19 April, 2022.

Dalam satu-satu pertempuran, yang heroik adalah, jika kita belum kenal kalah atau lelah dan masih menentang sehingga titis darah terakhir. Pertempuran seperti itu, yang dilakukan bersungguh-sungguh biasanya akan mendapat bantuan luar biasa yang membolehkan kejayaan diraih. 

Memang dalam pertempuran seperti di atas, kebiasaannya tidak kelihatan apa punca untuk menongkat kejuaraan. Akan tetapi kerana ada yang tidak putus asa, maka peluang sempit menjadi terbuka. Pokoknya harus ada minda terang dan penglihatan bijaksana.

Saya tidak tahu kalau Nurul Izzah dan Rafizi atau semua yang percaya naratif “lagi 10 tahun” ini pernah membaca karya-karya sastera dunia (atau tempatan). Selalunya jiwa lemah yang acah muhasabah dan acah munasabah ini kekeringan baja imaginasi. 

Inilah yang diberikan oleh karya sastera untuk mereka yang mencintainya; imaginasi. Akan tetapi kerana ia adalah kesusasteraan, imaginasi tersebut bukanlah kosong dan hampa. Sebaliknya imaginasi dalam karya sastera ini selalunya ada pedoman, dan jika bernasib baik tidak sekadar menjejerkan masalah malah memberikan solusi.

Tentu akan ada yang mentertawakan bahawa imaginasi kekal imaginasi, akan tetapi imaginasi sihat selalu memberi kita fikiran canggih dan perancangan rapi.

Apa yang Nurul Izzah dan Rafizi sedang tawarkan kepada Pakatan Harapan adalah sebuah kempen hampa tanpa imaginasi, fikiran canggih dan strategi rapi. Mereka memetik perihal trauma perpecahan dan kekesalan, dan meminta supaya menunggu selama 10 tahun lagi. Malah kumpulan ini lebih aneh membentak-bentak mereka yang ingin berkawan. 

Tidak ada dalam percaturan politik untuk memperlekehkan huluran tangan rakan demi memuaskan diri. Tidak ada dalam percaturan siasah mana pun membentak-bentak sekutu gabungan. Politik itu seni serba mungkin. 10 tahun terlalu banyak kemungkinan buruk untuk dihadap.

Malaysia tidak punya masa selama itu. Negara ini sedang berada di gaung. Sebaik tergelincir ke bawah kita akan dibaham sehingga tiada isi. 

Malaysia tidak boleh menunggu Nurul Izzah dan Rafizi. Malaysia tiada 10 tahun. Dengan kekarutan dan kepimpinan sedia ada, rakyat tidak akan bernasib baik dalam tahun 2032.

Jadi ayuh Malaysia, ayuh jangan tunggu 10 tahun. Ayuh tinggalkan mereka! – 19 April, 2022.

* Mohd Faizal Musa atau Faisal Tehrani bertugas sebagai felo di Institut Alam dan Tamadun Melayu (UKM), Felo Pelawat di ISEAS-Yusuf Ishak dan Bersekutu untuk sebuah projek di bawah Weatherhead Center, Universiti Harvard. Faisal menulis mengenai pelbagai perkara yang menjadi minat beliau.

* Mohd Faizal Musa atau Faisal Tehrani bertugas sebagai felo di Institut Alam dan Tamadun Melayu (UKM), Felo Pelawat di ISEAS-Yusuf Ishak dan Bersekutu untuk sebuah projek di bawah Weatherhead Center, Universiti Harvard. Faisal menulis mengenai pelbagai perkara yang menjadi minat beliau.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen