Bekas duta bantah cara Wisma Putra kendali diplomat 


Bekas duta besar ke Belanda Noor Farida Mohd Ariffin berkata kumpulan itu akan menulis surat berhubung kemelut itu.– Gambar fail The Malaysian Insight, 12 April, 2022.

KUMPULAN bekas duta akan mengadakan bantahan terhadap cara Wisma Putra berurusan dengan dua diplomat kanan yang didakwa mengelirukan lawatan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob ke Emiriah Arab Bersatu (UAE) bulan lepas, lapor Free Malaysia Today.

Bekas duta besar ke Belanda Noor Farida Mohd Ariffin berkata kumpulan itu akan menulis surat berhubung kemelut itu mengenai bagaimana situasi itu dikendalikan.

Beliau berkata bahawa bekas rakan sekerjanya geram dengan cara diplomat dilayan.

Noor Farida merujuk kepada laporan bahawa Duta Besar Malaysia ke UAE Mohd Tarid Sufian dan Konsul Jeneral di Dubai Mohd Hasril Abdul Hamid diarahkan pulang kerana tidak menyambut Ismail dengan betul semasa lawatan rasminya ke UAE pada 29 Mac lalu.

Menurut laporan Tarid dan Hasril, merupakan satu-satunya pegawai kanan yang hadir di lapangan terbang untuk menyambut Ismail ketika mendarat di Dubai dan tidak ada pegawai tertinggi UAE hadir sebagaimana protokol biasa bagi seorang menteri kanan negara tuan rumah ditugaskan secara rasmi untuk menerima tetamu kenamaan asing.

Kementerian dilaporkan telah menugaskan semula Tarid dan Hasril ke kumpulan penjawat awam di Jabatan Perkhidmatan Awam di Putrajaya.

Noor Farida mendakwa pegawai yang dihubunginya tertekan dengan apa yang mereka lalui sekarang.

“Kami semua geram kerana menteri luar negeri tidak mempertahankan lapangannya sendiri,” katanya merujuk kepada Saifuddin Abdullah.

Noor Farida yang merupakan sebahagian daripada kumpulan bekas penjawat awam G25 juga berkata, ramai bekas rakan sekerjanya mengenali Tarid secara peribadi.

“Mereka berkata bahawa beliau adalah pegawai diplomatik berwibawa yang tidak sepatutnya dilayan dengan cara tidak patut, terutama isu itu berlaku bukan kerana kesalahannya.”

Semalam, Wisma Putra berkata dua diplomat kanan gagal menyelaraskan urusan pentadbiran dan logistik untuk lawatan Ismail, justeru mereka dipanggil semula.

Dalam satu kenyataan, Kementerian Luar berkata diplomat itu gagal merancang dengan betul ketibaan perdana menteri pada 29 Mac, yang sepatutnya berdasarkan prosedur operasi kementerian untuk lawatan peringkat tinggi ke luar negara.

Bagaimanapun, kementerian tidak menamakan dua diplomat terbabit.

Kegagalan ini termasuk menyebabkan perdana menteri terpaksa menunggu lama di balai ketibaan biasa untuk urusan pelepasan pasport oleh Imigresen di Dubai.

Selain itu, liputan, kawalan keselamatan serta pengiring yang sepatutnya disediakan berdasarkan SOP juga tidak disediakan, kata kementerian itu, membandingkan lawatan PM ke Perhimpunan Agung PBB di New York, yang mana diplomat mengikut protokol.

Kenyataan itu berkata kedua-dua diplomat itu juga gagal memaklumkan kementerian mengenai Sidang Kemuncak Kerajaan Dunia, yang diadakan di Expo 2020 Dubai. – 12 April, 2022.


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen